OFCOM konzultáció a három csapásról
Az angol parlament hosszú vita után 2010 áprilisában fogadta el a Digital Economy Actet (DEA), amelynek elsődleges célja az online jogsértések visszaszorítása volt. A jogszabály három feladatot fogalmazott meg: a jogérvényesítés előmozdítását, a vásárlók tudatos választásának támogatását, illetve a jogszerű felhasználási alternatívák elősegítését. A törvény legvitatottabb rendelkezése nyilvánvalóan a három csapás néven elhíresült intézkedési csomag volt, amely az internet előfizetés felfüggesztését ugyan végül nem tette lehetővé, de – a várakozások szerint – megkönnyíti a jogosultak egyedi jogérvényesítését a bíróságok előtt.
A DEA az iparág szereplőinek hat hónapot adott az eljárási szabályok kidolgozására, ennek elmaradása esetén pedig az angol médiahatóságot, az OFCOM-ot jelöli ki a szabályozás elkészítésére. Az OFCOM az elképzeléseit tartalmazó dokumentumot május végén bocsátotta nyilvános konzultációra.
A most nyilvánosságra hozott vitaindító különös gondot fordít a jogosultak, a hozzáférés szolgáltatók (ISP) és az előfizetők közötti egyensúly megőrzésére. Ebből következik egyebek mellett az a javaslat is, hogy a jogosultak csak akkor alkalmazhassák az új szabályokat, ha az érintett ISP-t előzetesen tájékoztatják a kiküldendő értesítések nagyságrendi mennyiségéről, illetve – a jogszabályi keretek között – hozzájárultak az ISP eljárásával összefüggő költségekhez.
A fokozatosság érdekében a szabályozás első lépcsőben csak azokra a vezetékes szolgáltatókra terjedne ki, amelyek 400.000-nél több előfizetővel rendelkeznek, így a mobil szolgáltatók és a kis ISP-k a kezdeti időszakba mentesülnének a Code hatálya alól. Ugyanakkor az OFCOM már most jelezte, hogy ha a jogsértő előfizetők tömegesen vándorolnának a szabályozás alá nem tartozó szolgáltatókhoz, úgy felül fogják vizsgálni a rendelkezést.
Mivel az eljárás alapjául csak jó minőségű és megfelelően kezelt adatok (bizonyítékok) szolgálhatnak, ezért az OFCOM arra kötelezné a jogosultakat, hogy azok évente bejelentsék egyebek mellett a bizonyítékszerzés lehetséges eszközeit, a szerzett bizonyíték integritásának védelmét szolgáló megoldásokat, illetve az alkalmazott informatikai rendszer auditjának részleteit.
Már a DEA is részletes rendelkezéseket tartalmazott arról, miként kell a jogsértést valószínűsíteni, a konzultációs anyag ezt még tovább részletezte. Ezek szerint a jogosultnak legalább a következő adatokat kell átadnia az érintett ISP-nek: az érintett jogosult nevét és címét, a mű azonosításához szükséges adatokat, a jogsértés jellegének leírását (ideértve a fájl nevét és hash kódját is), a jogsértést alátámasztó bizonyítékok szerzésének kezdő és záró időpontját, a jogsértés során használt IP címet, az alkalmazott számítógépes port számát, a jogsértésre használt honlap vagy protokoll megjelölését. A jogsértésről szóló információkat a jogosult legkésőbb a bizonyíték beszerzését követő tíz munkanapon belül köteles eljuttatni az ISP-hez.
Ha a jogosult jelzése a fentiek szerint alapos volt, az ISP köteles írásban tájékoztatni előfizetőjét. Az értesítésnek tartalmaznia kell a jogosult által összegyűjtött adatokat, az intézkedéssel szembeni fellebbezéssel kapcsolatos információkat, a jogszerű felhasználással összefüggő tájékoztatást, illetve a számítógépek biztonsági beállításával kapcsolatos tanácsokat. Az OFCOM javaslata szerint az egymást követő értesítések között legalább egy-egy hónapnak el kell telnie, a harmadik felszólítást követően pedig az előfizető felkerül a jogsértők listájára.
Az adott ISP által vezetett jogsértők listájáról a jogosultak lekérhetik azon előfizetők anonimizált adatait, akik a megelőző évben legalább három értesítést kaptak jogsértő tevékenységük miatt, ha ebből legalább egy értesítés az érintett jogosult kezdeményezésére került megküldésre. A jogsértők listájában azon adatok kerülnek feltüntetésre, amelyeket egyébként a jogosultak megjelöltek a korábbi eljárások során.
A három csapás eljárás bármely szakaszával szemben az állítólagos jogsértő az OFCOM által létrehozott független testülethez fellebbezhet. Ha a fellebbezés alapos volt, a testület kötelezheti az ISP-t az értesítés visszavonására, illetve az eljárással összefüggő költségek megtérítésére.
Az eljárás alá vont előfizető személyes adatait az eljárásba bevont ISP sem az értesítések megküldésekor, sem a jogsértők listájának lekérdezésekor, sem pedig a fellebbezési eljárás során nem adhatja ki a jogosult számára, csak ha ehhez az eljárás alá vont külön hozzájárult.
A tervek szerint az OFCOM konzultációs eljárása az ősszel záródik le.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.