A magyar zene belföldi piaca

Míg az élőzenei piacon több mint 75%-ban magyar zene hangzik el, a magyar rádiók alig 21%-ban játsszák a nemzeti repertoárt – ez derül ki az Artisjus felméréséből, amit a jogdíjfelosztás során feldolgozott több millió elhangzási adatból készítettünk. Az Artisjus mostantól évente ad ki jelentést a magyar zenék piaci helyzetéről a Magyar Dal Napja kapcsán.

Öt olyan zenefelhasználási forma van, amelynél az Artisjus pontos adatokat kap a jogdíjfizetőktől az elhangzott művekről. Ide tartoznak az élőzenés rendezvények, a rádiós és televíziós sugárzás, a hangfelvétel-kiadások, legális online szolgáltatások. Itt a szerzők által megbízott munkaszervezet egyenként végzi a műsorok beazonosítását, a jogdíjak ez alapján történő felosztását.

Az ebből származó adatok szerint hosszú ideje a legmagasabb magyar zenei arányt az élőzenés fellépéseknél láthatjuk. 2009-ben a magyar koncert- és fesztiválszínpadokon, rendezvényeken elhangzó zeneművek 75,5%-a volt magyar alkotás.

A művek szintén több mint fele (56,5%) magyar a hangfelvétel-kiadások során értékesített példányok számát és időtartamát figyelembe véve. Míg azonban az élőzene piacán általános bővülést tapasztalhatunk, itt évről évre 20-30%-os visszaesést mutatnak az összesített számok.

Az internetes zeneboltok és mobiltelefon-csengıhangok esetében a magyar zene iránti igény valamivel 50% alatt marad (47,5%). Ez a terület lenne hivatott a visszaszoruló hangfelvétel-piac szerepének átvételére, egyelőre azonban hiányoznak azok a vonzó és jogszerő üzleti modellek, amik a fogyasztók számára valódi alternatívát jelentenének.

A televíziós zenei műsoridőnek 2009-ben 39%-ában szólt magyar muzsika. Ez a szám lényegében nem változott az előző évhez képest.

Messze a legalacsonyabb a magyar zene aránya a rádiós sugárzásban, ráadásul folyamatos, lassú csökkenés észlelhető. 2009-ben már csak 21%-ban élvezhettük a honi repertoárt, a műsor nagy többségét elsősorban az angol-amerikai művek tették ki.

 
Címkék: zene artisjus felmérés

A bejegyzés trackback címe:

https://eszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr882332563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mezei Péter 2010.09.30. 08:42:58

Rendkívül örülök, hogy ilyen felmérésekről lehet olvasni, köszönet érte!

Az elsőként említett kategória kapcsán (élőzenés fellépések) - anélkül, hogy ezzel valamiféle ítéletet mondanék - ha jól sejtem, a nagy, igazán "pénzes", koncertrendezvényeken (pl. Sziget) nem épp ez az arány. Ott - az azokat látogató sok külföldi miatt is - sokkal több a külföldi zene. (Ez nem értékítélet, szerintem semmi rossz nincs abban, ha elismert külföldi zenekarok, vagy egyébként nehezen hozzáférhető világzenei együttesek jönnek hazánkba).

Az internetes zeneboltokkal kapcsolatos információ, egészen pontosan a szerző által tett megjegyzés ("amik a fogyasztók számára valódi alternatívát jelentenének") kapcsán apró kérdés: alternatíva alatt a fájlcseréléssel szembeni alternatív üzleti modellekre utal a szerző, vagy csupán olyan értelemben szerepel a szó, mint hogy "bárki számára vonzó"?

Mezei Péter 2010.09.30. 08:47:08

És még egy apróság. Átfutva a jelentést is, ezek ugye mind százalékos kimutatások. Tervezi-e az Artisjus, hogy abszolút számokat tartalmazó statisztikákat is kiadjon ilyen könnyen áttekinthető formában?