IFPI Digital Music Report 2011

Az IFPI (Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége) publikálta a zene digitális terjesztésével kapcsolatos szokásos éves piacelemzését, a Digital Music Reportot.

Azok számára, akik követik a zenekiadással kapcsolatos híreket, túl sok meglepetést nem tartalmaz a jelentés legfontosabb adatsora: a hangfelvételipar bevételei tavaly tovább estek (2004 és 2001 között a visszaesés 31%-os volt), ezen belül azonban tovább növekedett a zene digitális terjesztésével kapcsolatos részesedés. Az elmúlt hat évben összesen 1000% feletti volt a növekedés, 2010-ben 29%-os részesedés mellett 4,6 milliárd dollárt hozott a digitális értékesítés. Az IFPI adatai szerint 2010-ben 400-nál is több online áruházban összesen 13 millió hangfelvétel volt beszerezhető a világon.

Az üzleti modellek közül még mindig a letöltésre építő a legjelentősebb (egyedül az iTunes több mint 10 milliárd letöltést szolgált ki 2003 óta), de jelentős áttörést értek el az előfizetéses modellel dolgozó szolgáltatások is (a Spotifynak pl. 750.000 előfizetője van). A globális piacból egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az internetszolgáltatók is, amelyek hol saját szolgáltatást dolgoznak ki, hol pedig meglévő szolgáltatásokat emelnek be előfizetőik csomagjába.

A jelentés külön kitér Svédországra, elsősorban a Pirate Bay per okán. Az IFPI adatai szerint a svéd kiadók digitális bevételei megduplázódtak 2009-ben és további 80%-al növekedtek 2010-ben, köszönhetően a kiadóknak kedvező jogszabályi változásoknak és a Pirate Bayben hozott – még nem jogerős – ítéletnek.

Független felmérésekre hivatkozva az IFPI úgy látja, hogy a jogsértő felhasználások aránya Brazíliában (45%) és Spanyolországban (44%) volt a legnagyobb 2010-ben, de a legjelentősebb európai piacokon is 23% a visszaélések aránya. A jelentés főként a kalózkodás miatt elszenvedett jövedelemcsökkenéssel magyarázza, hogy az elmúlt 7 évben 48%-ról 11%-ra zuhant a debütáló albumok értékesítéséből származó bevétel, és az első megjelenések száma is csökkent (7%-ra). Az élő fellépések bevétele kapcsán az IFPI jelzi, hogy a koncertekből azok a művészek képesek jelentős bevételt elérni, akik már felépített katalógussal rendelkeznek, másrészt pedig, hogy az 50 legjelentősebb turné bevétele 12%-al esett 2010-ben.

 
Címkék: szerzői jog kiadók pirate bay jogérvényesítés ifpi

A bejegyzés trackback címe:

https://eszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr752601839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mezei Péter 2011.01.21. 16:04:14

Ismét egy nagyon hasznos anyagot tett közzé az IFPI, sokat lehet belőle tanulni (és olyan új szolgáltatásokról hallani, amik nem jutnak el hozzánk a híradásokban - és mondjuk amúgy sem).

A jelentés több ponton is sántít, íme néhány:

- a HADOPI törvény szankciórendszerét rosszul írja le (p.18.),
- a Digital Economy Act sorsát nehezítő bírósági eljárást meg sem említi (p.19.; pedig ha 2011 januári uniós hírekről ír a jelentés, akkor tudniuk kellene erről is),
- ugyancsak elmaradt az ír példánál az, hogy az IRMA egyelőre sikertelenül igyekszik további ISP-ket bevonni az egyezségen alapuló fokozatos válasz rendszerébe, amiben bírósági döntés állja útját (p.19.),
- a Combating Online Infringement and Counterfeits Act pedig - a Képviselőház megújulása folytán - lekerült a napirendről az Egyesült Államokban (ugyancsak p.19.). Persze az új Képviselőháznak újból be lehet nyújtani a tervezetet.

Szerintem a jelentés nem kellő energiát (egy bekezdést, ha jól láttam) szentelt a DDL szolgáltatóknak. A 14. oldalon megemlít két ilyet (MegaUpload és Hotfile), hogy mennyire szándékos a RapidShare kihagyása, nem tudom, de árulkodó, hogy - és erről már írtam külön bejegyzést - a RS szolgáltatását az USA-ban és Németországban is jogszerűnek deklarálták. (A németeknél azért még van egy kis vita erről.)

Végül arról sem tett említést a jelentés, hogy - bár ez is egyre látványosabb - a fogyasztók alternatív megoldásokkal élnek, így pl. az anonimitást biztosító szolgáltatásokat egyre nagyobb előszeretettel használják (pont a jelentés által említett svédek járnak élen ebben).

Mezei Péter 2011.01.24. 13:20:44

És a New York Times is leközölt egy cikket a témával kapcsolatban. Ebben ráadásul kicsit erős szavakkal úgy fogalmazott a Forrester Research elemzője:

"We are at one of the most worrying stages yet for the industry,” he continued. “As things stand now, digital music has failed."

A cikk érdekesen azt írja, hogy a HADOPI már állítólag több százezer figyelmeztetést küldött ki. Ez mondjuk ellentmond a korábbi hírekkel.