Döntött az Európai Bíróság az Opus-ügyben (C-462/09)

Az Európai Bíróság tegnap hozott döntést az ún. Opus (vagy Stichting de Thuiskopie) ügyben, amely egy előzetes döntéshozatali eljárásban a magáncélú többszörözés fejében fizetendő kompenzáció egyes aspektusait vizsgálta. A teljes ítélet a Curia oldalán itt férhető hozzá.

Emlékeztetőül a tényállás:

Az Opus egy Németországban letelepedett társaság, amely interneten kereszül üres adathordozókat árul. Tevékenysége főleg Hollandiába irányul, a holland fogyasztókat célzó holland nyelvű internet oldalának köszönhetően. Az Opus által megállapított adásvételi szerződés előírja, hogy amennyiben egy holland fogyasztó online megrendelést ad le, azt Németországban dolgozzák fel, és az árukat Németországból Hollandiába az ügyfél költségére és nevében postai úton olyan fuvarozó útján küldik el, amely valójában az Opusszal áll szerződéses viszonyban.  Az Opus a holland ügyfeleinek szállított adathordozók után sem e tagállamban, sem Németországban nem fizet magáncélú másolat utáni díjat. Ezenkívül a kérdést előterjesztő bíróság jelzi, hogy az Opus által így forgalmazott adathordozók ára nem tartalmazza a magáncélú másolat utáni díjat.

Azzal érvelve, hogy az Opust kell a szerzői jogról szóló törvény értelmében vett „importőrnek”, és következésképpen a magáncélú másolat utáni díj kötelezettjének tekinteni, a Stichting e díj kifizetésének elérése érdekében az Opust a holland bíróságok elé idézte.

Utalva az adásvételi szerződés rendelkezéseire, az Opus vitatta, hogy őt az általa forgalmazott adathordozókat Hollandiába behozó importőrnek lehetne tekinteni. Azzal érvel, hogy a holland vásárlókat, vagyis egyéni fogyasztókat kell importőröknek tekinteni, ilyen módon pedig nem keletkezik üreshordozó-díjfizetési kötelezettség.

Az ügyben eljáró másodfokú bíróság az alábbi kérdéseket nyújtotta be az Európai Bíróság részére:

1) A [2001/29 irányelv] és különösen annak 5. cikke (2) bekezdésének b) pontja és (5) bekezdése megad‑e olyan szempontokat, amelyek lehetővé teszik azon kérdés megválaszolását, hogy a nemzeti szabályozásban kit kell az 5. cikk (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott »méltányos díjazás« kötelezettjének tekinteni? Igenlő válasz esetén melyek ezek a szempontok?

A Bíróság a kérdések megválaszolása körében emlékeztetett arra, hogy a magáncélú többszörözés fejében járó díj tekintetében már értelmezte az irányelvet a Padawan-ügyben és az abban foglaltakat fenntartja.

A 2001/29 irányelvet és különösen annak 5. cikke (2) bekezdésének b) pontját és (5) bekezdését úgy kell értelmezni, hogy főszabály szerint azt a végső felhasználót kell az említett (2) bekezdés b) pontjában előírt méltányos díjazás kötelezettjének tekinteni, aki magáncélból többszörözi a védelem alatt álló művet. Azonban a tagállamok bevezethetik a magáncélú másolat utáni díjat azon személyek terhére, akik e végső felhasználók rendelkezésére bocsátanak többszörözésre alkalmas berendezéseket, készülékeket és adathordozókat, mivel ezen személyek e díj összegét beépíthetik az említett rendelkezésre bocsátás végső felhasználó által fizetett árába.

Ebből következően a két lehetséges kötelezett közül valamelyiknek szükségszerűen meg kell fizetnie a díjat.

2) A távollévők között kötött szerződések esetén, ha a vevőnek az eladóétól eltérő tagállamban van a székhelye, a [2001/29 irányelv] 5. cikkének (5) bekezdése a nemzeti jog elég széles értelmezését írja‑e elő annak lehetővé tételéhez, hogy a távollévők között kötött szerződéssel érintett országok legalább egyikében az irányelv 5. cikke (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott »méltányos díjazás« megfizetésére a kereskedő legyen kötelezett?

Második kérdésével a kérdést előterjesztő bíróság lényegében azt szeretné megtudni, hogy a távollévők közötti, a különböző tagállamokban letelepedett vásárló és a többszörözésre alkalmas berendezések, készülékek és adathordozók hivatásos értékesítője között kötött szerződések esetén a 2001/29 irányelv a nemzeti jog olyan értelmezését írja‑e elő, amely lehetővé teszi a méltányos díjazásnak a kereskedőként eljáró, díjfizetésre kötelezett személytől való beszedését.

A 2001/29 irányelv 5. cikkének (5) bekezdése (a háromlépcsős teszt), amely előírja a többek között a magáncélú másolatra vonatkozó kivételekkel kapcsolatos, halmozott alkalmazási feltételeket, mint olyan, nem tartalmaz azon személyre vonatkozó különös értelmezést lehetővé tévő egyedi utalást, akit a magáncélú másolatra vonatkozó kivétel címén a jogosult részére fizetendő méltányos díjazás kötelezettjének kell tekinteni az olyan távollévők között kötött szerződés keretében, mint amelyről az alapügyben szó van.

Az irányelv egyéb rendelkezései azon tagállam számára, amely nemzeti jogába bevezette a magáncélú másolatra vonatkozó kivételt, egy olyan eredménykötelmet írnak elő, amelynek értelmében ezen állam hatáskörének keretében köteles biztosítani a szerzőt érő hátrány, különösen, ha az az említett tagállam területén keletkezett, megtérítésére szánt méltányos díjazás tényleges beszedését.

Főszabály szerint azok a végső felhasználók, akik a jogosult előzetes engedélye nélkül magáncélból védelem alatt álló művet többszöröznek, és akik következésképpen ez utóbbinak hátrányt okoznak, kötelesek azt megtéríteni, feltételezhető, hogy a megtérítendő hátrány azon tagállam területén keletkezett, amelyben e végső felhasználók lakóhellyel rendelkeznek.

A fentiekből következik, hogy amennyiben valamely tagállam nemzeti jogába bevezette a magáncélú másolatra vonatkozó kivételt, és amennyiben azok a végső felhasználók, akik magáncélból egy védelem alatt álló művet többszöröznek, annak a területén lakóhellyel rendelkeznek, e tagállam az illetékességének megfelelően köteles biztosítani a szerzők által az említett állam területén elszenvedett hátrány megtérítésére szánt méltányos díjazás tényleges beszedését.

Az olyan szerződések keretében, mint amelyekről az alapügyben szó van, gyakorlatilag azonban lehetetlennek bizonyul egy ilyen díjazás végső felhasználóktól, mint ezen adathordozók Hollandiába történő behozatalát végző importőröktől való beszedése.

Amennyiben ez a helyzet, és tekintettel arra, hogy az érintett tagállam által választott beszedési rendszer nem mentheti fel ez utóbbit az őt terhelő azon eredménykötelem alól, hogy biztosítsa azt, hogy a hátrányt szenvedett szerzőknek ténylegesen kifizessék a területén keletkezett hátrány megtérítésére szánt méltányos díjazást, e tagállam hatóságainak, különösen bíróságainak a feladata, hogy az említett eredménykötelemnek megfelelő nemzeti jogot értelmezzék, amely biztosítja az említett díjazás azon eladótól történő beszedését, aki hozzájárult az említett adathordozók importjához azáltal, hogy azokat a végső felhasználók rendelkezésére bocsátotta. 

E tekintetben olyan körülmények között, mint amelyek különösen a jelen ítélet 12. pontjában szerepelnek, az említett tagállamot terhelő e kötelezettségre nincs hatással az a körülmény, hogy az olyan távollévők között kötött szerződések esetében, mint amelyekről az alapügyben szó van, az a hivatásos eladó, aki az e tagállam területén lakóhellyel rendelkező vásárlóknak mint végső felhasználóknak többszörözésre alkalmas berendezéseket, készülékeket és adathordozókat bocsát a rendelkezésére, egy másik tagállamban telepedett le.

A fenti megállapítások fényében a második kérdésre azt a választ kell adni, hogy a 2001/29 irányelvet és különösen annak 5. cikke (2) bekezdésének b) pontját és (5) bekezdését úgy kell értelmezni, hogy azon tagállam, amely magáncélú másolat utáni, a védelem alatt álló művek többszörözésére alkalmas adathordozók gyártóját vagy importőrét terhelő díjra vonatkozó rendszert vezetett be, és amelynek a területén a szerzőket a műveik e tagállamban lakóhellyel rendelkező vásárlók általi magáncélú felhasználásán keresztül hátrány éri, köteles biztosítani, hogy e szerzők ténylegesen megkapják az e hátrány megtérítésére szolgáló méltányos díjazást. E tekintetben ezen eredménykötelemre nincs hatással az a körülmény, hogy a többszörözésre alkalmas berendezések, készülékek és adathordozók hivatásos eladója azon tagállamtól eltérő tagállamban telepedett le, mint amelyben a vásárlók lakóhellyel rendelkeznek. Amennyiben lehetetlen a méltányos díjazás vásárlóktól való beszedésének biztosítása, a nemzeti bíróság feladata a nemzeti jog értelmezése annak érdekében, hogy lehetőség legyen e díjazásnak a kereskedőként eljáró, díjfizetésre kötelezett személytől való beszedésére.

 
Címkék: szerzői jog európai bíróság üreshordozó díj

Elérhető a szellemi tulajdonjogokat sértő áruk elleni vámhatósági intézkedésekről szóló új közösségi rendelet tervezete

Az Európai Unió Bizottsága közzétette azon rendelet tervezetét, amely a jelenleg hatályban lévő, az egyes szellemi tulajdonjogokat feltehetően sértő áruk elleni vámhatósági intézkedésekről és az ilyen jogokat ténylegesen sértő áruk ellen hozandó intézkedésekről szóló 1383/2003/EK tanácsi rendeletet hivatott majd felváltani.

A jelenleg hatályos rendelet 2004. július 1-jén lépett hatályba. A rendelet lehetőséget biztosít a hamisított (tulajdonképpen védjegybitorló), kalóz (szerzői és szomszédos jogokat, formatervezési mintaoltalmakat sértő) és egyéb szellemi tulajdonjogokat sértő (szabadalmak, SPC-k stb.) árukkal szembeni fellépésre, még abban a szakaszban, amíg azok a vámhatóságok látókörében vannak. Leegyszerűsítve, a vámhatóságok akár hivatalból, akár kérelemre feltartóztathatják a feltehetőleg IP jogokat sértő árukat, még mielőtt azok a közösségben szabad forgalomba bocsátásra kerülnének, vagy azokat onnan exportálnák, és biztosítják annak lehetőségét, hogy az ilyen áruk egyszerűsített eljárásban megsemmisítésre kerüljenek (az áruk tulajdonosának/bejelentőjének kifejezett vagy hallgatólagos engedélyével) vagy hogy az IP jogok jogosultja az adott tagállam nemzeti jogszabályai alapján bitorlási eljárást indíthasson, annak veszélye nélkül, hogy időközben az áruknak nyoma vesszen.

TOVÁBB  »
 
Címkék: kalózkodás vám hamisítás védjegy európai bizottság jogalkotás eu hírek jogérvényesítés jogszabálymódosítás európai bíróság főtanácsnoki indítvány

World Copyright Summit 2011 - most!

2011. június 7-8. a CISAC által kétévente szervezett World Copyright Summit ideje. Minden eseményről, érdekességről találtok információt a blogszerűen frissülő weboldalon:

http://www.copyrightsummit.com/news/

 

Kétely a „fokozatos válasz” jogszerűségével kapcsolatban

Az ENSZ Emberi Jogok Főbiztossága által felkért különleges jelentéstevő, Frank La Rue kritikusan fogalmazott frissített jelentésében a fokozatos válasz néven elhíresült szankciórendszerről és az internetes tartalmak szűréséről.

A jelentés szerint az internet előfizetés megszüntetése aránytalan eszköz, ide értve azt az esetet is, ha arra a szellemi alkotások jogának megsértése miatt kerül sor, és az ellentétes az Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánynak 19. cikke 3. bekezdésével. Az említett cikk magyar fordítása a következő:

19. Cikk
1. Nézetei miatt senki sem zaklatható.
2. Mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra; ez a jog magában foglalja mindenfajta adat és gondolat határokra való tekintet nélküli - szóban, írásban, nyomtatásban, művészi formában vagy bármilyen más tetszése szerinti módon történő - keresésének, megismerésének és terjesztésének a szabadságát is.
3. Az e cikk 2. bekezdésében meghatározott jogok gyakorlása különleges kötelességekkel és felelősséggel jár. Ennélfogva az bizonyos korlátozásoknak vethető alá, ezek azonban csak olyanok lehetnek, amelyeket a törvény kifejezetten megállapít és amelyek
a) mások jogainak vagy jó hírnevének tiszteletben tartása, illetőleg
b) az állambiztonság vagy a közrend, a közegészség vagy a közerkölcs védelme érdekében szükségesek.

A jelentéstevő véleménye szerint ez a megítélés a követendő a „fokozatos válasz” rendszerre épülő esetekben, így Franciaországban és Angliában is. A jelentéstévő külön kitért az ACTA tervezetére is, mivel abból csak a tárgyalások utolsó szakaszában került ki az előfizetés felfüggesztésére vonatkozó lehetőség.

A jelentéstévő meglehetős szigorúsággal fogalmaz a tartalom szűrésével kapcsolatban is. Véleménye szerint a tartalom csak akkor korlátozható, ha (1) arra jogszabály egyértelmű lehetőséget ad, (2) az Egyezségokmány fent említett szakaszában megjelölt valamely eset áll fenn, és (3) az intézkedés szükséges, arányos és a cél más módon nem érhető el.

 
Címkék: szerzői jog három csapás hadopi

Az önkéntes műnyilvántartásról

Ahogyan arról Halász Bálint tegnap beszámolt, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala határidő előtt elérhetővé tette az E-kutatás elnevezésű adatbázisát, amely részint kiváltja a korábbi Pipacs adatbázis-családot, részint pedig kiegészíti azt a szerzői jog számára fontos információkkal, így az önkéntes műnyilvántartásra vonatkozó adatokkal.

Fontos hiányt pótolt most a Hivatal, hiszen az önkéntes műnyilvántartás a szerzőségi vélelem megállapítása során nélkülözhetetlen információkat hordozhat. A szerzői jogi törvény szerint – az ellenkező bizonyításáig – ugyanis azt kell szerzőnek tekinteni, akit a művön a szokásos módon feltüntettek. Ha azonban ez a szabály nem alkalmazható, úgy – az ellenkező bizonyításáig – azt kell szerzőnek tekinteni, aki művét a Hivatal által vezetett önkéntes műnyilvántartásba vetette és ezt közokirattal igazolja. Azzal, hogy a Hivatal most elérhetővé tette az önkéntes műnyilvántartásra vonatkozó adatbázisát, fontos segítséget adott a jogszerű felhasználásra törekvő piaci szereplőknek.

Az adatbázisban végzett véletlenszerű keresésem alapján az látszódik azonban, hogy az adatbázis jelen állapotában még nem képes az összes felmerülő kérdésre választ adni.

Fájó hiány, hogy az adatbázis nem jelzi, hogy adott bejegyzés magára a műre vagy esetleg egy kapcsolódó jogi teljesítményre vonatkozik, miközben az önkéntes műnyilvántartás mindkét esetben lehetséges. Érdemes lenne ezért az adatbázist az erre vonatkozó információkkal kiegészíteni.

Előfordul, hogy az önkéntes műnyilvántartásban „szerzőként” jogi személy került feltüntetésre, amely csak akkor lehetséges, ha adott bejegyzés valamilyen kapcsolódó jogi teljesítményre vonatkozik. A rendelkezésre álló adatok alapján ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy milyen teljesítményt fedhet egy olyan bejegyzés, amelynek címe például „Nemzeti eszközkezelő ingatlanalap” vagy „Ütemezett értékesítésre épített bérlakás konstrukció”. Mik lehetnek ezek? Sui generis adatbázisok? Hangfelvételek? Filmek? Rádióműsorok?

 
Egy példa az önkéntes műnyilvántartásból

Az is sejthető, hogy az önkéntes műnyilvántartást sok esetben akkor veszik igénybe, ha a többi védelmi forma valamiért nem alkalmazható. Példa lehet erre a műnyilvántartásban szereplő azon bejegyzések, melyek címe „Egy új aszfalttömörítő gép működési elve”, „Rádiófrekvenciás vagyonvédelmi megoldás” vagy „Interaktív mobil vevőtájékoztató és vevőirányító rendszer”. Ezekben az esetekben a kérelmező feltehetőleg azért választotta az önkéntes műnyilvántartást, mert a szabadalmi oltalom – például az újdonság vagy a kidolgozottság hiánya miatt – nem volt igénybe vehető. Miközben a fenti című alkotások esetén természetesen nem fogalmilag kizárt a szerzői jogi oltalom, azok értékét nyilván nem egyedi, eredeti megjelenésük hordozza. Ebből adódóan pedig kérdéses, hogy a nyilvántartásba vétellel a jogosult elérte-e, elérhette-e célját. Az objektivitás jegyében persze jegyezzük meg, a Hivatalnak nem feladata a célszerűség vizsgálata.

 
Címkék: szerzői jog szellemi tulajdon nemzeti hivatala önkéntes műnyilvántartás

Ég veled PIPACS, szervusz E-kutatás!

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SzTNH) elérhetővé tette a hivatalosan csak 2011. június 1-étől debütáló, széleskörű kutatást lehetővé tevő új iparjogvédelmi és szerzői jogi információs szolgáltatását, az E-kutatást.

Az E-kutatás a 2001. április 26. óta működő Publikus Iparjogvédelmi Adatbázis Család (PIPACS) adatbázist váltja fel. Az új szolgáltatás – elődjéhez hasonlóan – lehetővé teszi az SzTNH által vezetett elektronikus nyilvántartás adataiban, továbbá a Magyarország területén hatályos nemzetközi és közösségi/uniós iparjogvédelmi oltalmi formák adataiban történő részletes keresést.

Az új szolgáltatás révén az SzTNH publikus adatvagyonának a korábbiakhoz képest szélesebb köréhez kaphatunk hozzáférést az adatbázishoz csatolt dokumentumok segítségével, valamint szintén fontos nóvum, hogy abból gyakorlatilag naprakész adatokhoz lehet jutni. Az E-kutatásban ráadásul már nem csak az iparjogvédelmi jogok érhetőek el, hanem a szerzői jogi művek önkéntes műnyilvántartása, valamint az árva művek adatbázisa is. Az összetett keresés segítségével az egyes oltalmi formákon belül komplex keresőkérdésekre is választ lehet kapni.

Ahogyan a korábbi PIPACS adatbázis sem, úgy az új E-kutatás adatbázis nem minősül közhitelű nyilvántartásnak, ezért megalapozott döntés alapját továbbra is csak a hivatalos lajstromok és akták képezhetik.

Az E-kutatás szolgáltatás az SzTNH kezdőoldaláról is elérhető: www.sztnh.gov.hu
 

 
Címkék: szerzői jog adatbázis védjegy árva művek szellemi tulajdon nemzeti hivatala

Az internet hatása a gazdaságra – friss elemzés

Az elmúlt napokban több bejegyzésben is foglalkoztunk stratégiai kérdésekkel, tervezetekkel. Én most egy olyan friss elemzést ajánlok, amely az internet gazdaságra, ezen belül többek között a foglalkoztatásra gyakorolt hatásaival foglalkozik.

A McKinsey Global Institute „Internet matters: The Net’s sweeping impact on growth, jobs, and prosperity” címmel 2011 májusában közzétett elemzésében 70 oldalon keresztül foglalkozik azzal, hogy a széles értelemben vett világháló milyen szerepet tölt be a gazdaságban, valamint, hogy szerepe a jövőben hova fejlődhet. Így például az elemzők szerint az internet – az ellenkező híresztelésekkel szemben – hozzájárul a foglalkoztatottság növekedéséhez, ugyanis minden olyan állásra, amelynek megszűnése az internetnek tudható be, 2,6 olyan állás jut, amely viszont annak révén jött létre. Egy másik kutatásra utalva megjegyzik, hogy Franciaországban ez az arány 1:2,4.

Az elemzés egyes országok, illetve régiók vonatkozásban is tartalmaz megállapításokat, illetve részletesebb elemzéseket. Érdekes, hogy az USA gazdasági értelemben még mindig „piacvezető”, mert a teljes netes árbevétel mintegy 30%-át amerikai vállalatok realizálják, valamint a haszon 40%-ára is a tengerentúlon tesznek szert. India és Kína 20% feletti növekedési rátája azonban mindenképpen figyelemreméltó. Érdekes, hogy míg az USA internethez kapcsolódó gazdasága kiegyenlített abban az értelemben, hogy abban nagyrészt egyenlő arányban vesznek részt hardvergyártók, szoftverfejlesztők, telekom cégek és szűkebb értelemben vett internetes vállalatok (ide nem értve az elektronikus kereskedelemmel foglalkozókat), addig Európában a telekom cégek dominanciája mutatható ki.

Az elemzők azonban nemcsak a szűk értelemben vett gazdasági hatásokkal foglalkoznak, hanem érintnek olyan területeket, mint például az internet hatása a politikára és a társadalmi és gazdasági döntéshozók stratégiaalkotási folyamataira, ezért az anyag mindenki számára érdekes olvasmány lehet.

A teljes elemzés angol nyelven az alábbi linken olvasható:
http://www.mckinsey.com/mgi/publications/internet_matters/pdfs/MGI_internet_matters_full_report.pdf

A McKinsey Global Institute elemzése egyébként a párizsi e-G8 fórum egyik bevezető témáját is szolgáltatta. A fórum első napján egy kerekasztal-beszélgetés során emellett IP kérdések is előkerültek. Jim Gianopulos a 20th Century Fox és Pascal Negre az Universal Music France képviseletében, valamint a francia kulturális miniszter Frederic Mitterand „vitatkoztak” többek között arról, hogy ha a jogvédelmet a piac nem tudja megoldani, akkor szükség van állami beavatkozásra. A fórumon részt vesz egy francia kollégám, akinek beszámolója szerint ez a beszélgetés viszonylag egyoldalúra sikerült. A francia kulturális miniszter egy olyan elemzésre is hivatkozott, amely a francia három csapás törvény (HADOPI) pozitív hatásait támasztja alá. Utóbbi elemzés angol nyelven az alábbi linken érhető el: http://www.hadopi.fr/download/sites/default/files/page/pdf/t1_etude_en.pdf

 
Címkék: internet konferencia információs társadalom elektronikus kereskedelem három csapás hadopi szellemi tulajdon

Konferencia a szellemitulajdon-védelem jelenlegi kihívásairól

"Globális és európai kezdeményezések a szellemitulajdon-védelmi hatóságok munkamegosztásában” címmel rendezett konferenciát a magyar soros EU elnökség alkalmából a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala 2011. május 17-18-án, Budapesten, a Mezőgazdasági Múzeumban. A konferencia célja az volt, hogy bepillantást nyújtson a szellemitulajdon-jogok európai és globális rendszere előtt álló kihívásokba.

A konferencia első napja a hamisítás és a kalóztevékenység elleni küzdelemmel, valamint az iparjogvédelem és a szerzői jogok hatékonyabb érvényesítésével foglalkozott, ráirányítva a figyelmet a nemzetközi viszonylatban is kiterjedt hamisítás és kalóztevékenység egyre növekvő veszélyeire, valamint az ezek ellen tett erőfeszítésekre. A délelőtt folyamán a Hamisítással és Kalózkodással foglalkozó Európai Megfigyelőközpont (European Observatory on Counterfeiting and Piracy) itt tartotta meg nemzeti képviselőinek plenáris ülését.

Az ülésén megvitatták és meghatározták az eddigi eredmények felhasználásának leghatékonyabb módját és a Megfigyelőközpont főbb cselekvési irányain belüli további lépéseket, kiemelten foglalkoztak a hamis áruk interneten való terjesztése elleni fellépési lehetőségekkel.

A magyarországi hamisítás elleni stratégiai célkitűzésekről és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület eddig elért eredményeiről Dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület elnökhelyettese számolt be.

A konferencia második napja lehetőséget nyújtott a szellemitulajdon-védelmi hatóságok munkájával kapcsolatos véleménycserére a napjainkban tapasztalható kihívásokról, melyet az éles piaci verseny és az egyre több és bonyolultabb alkalmazás állít eléjük.

További információ: Emlékeztető, Közlemény, Rendelet-tervezet

 
Címkék: internet jogérvényesítés

A középiskolások többsége szerint jár pénz a dalokért

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület publikálta honlapján annak a felmérésnek eredményeit, amelyet 2011. március-április hónapban végeztek. Az online kérdőívre az ország 241 középiskolájának 17435 diákja válaszolt.

A felmérés adatai szerint a keresett tartalom jelentős részét a zenék (85%) és a filmek (71%) jelentik, de egyre jelentősebb a játék- (40%) és más jellegű szoftverek (27%) aránya is, miközben E-bookot csak a válaszadók 8% keres az interneten. A tartalom fogyasztása – a letöltés helyett (52%) – egyre inkább (70%) a streaming technika alkalmazásával történik. A letöltési technikák között továbbra is a torrent vezet (filmek: 83%; zenék: 55%), kevesebben használják a fórumok, és letöltést kínáló oldalak linkjeit (filmek: 29%; zenék: 45%), még kevesebb használnak a torrenttől eltérő fájlcserélőt (filmek: 14%; zenék: 36%). A letöltésért filmek esetén 7, zenék esetén 5 % már fizetett SMS-el vagy más módon.

Az attitűd vizsgálat szerint a válaszolók több mint fele törekszik arra, hogy a tartalmat legális forrásból szerezze be, és a válaszadók többsége (58%) szerint a legális tartalom azonosítása könnyű, és ennél is többen (63%) gondolják úgy, hogy a zenészek pénzt érdemelnek sikeres dalaikért. A letöltés okai közül kiemelkedett az egyszerűség és gyorsaság (84%), az ingyenesség (79%), a frissesség (70%), de jelentős arányt képviselnek, akik egyszerűen csak jó időtöltésnek tartják a letöltést (21%) és akik számára a letöltés, mint tevékenység egyfajta megszállottságot jelent (8%).

Úgy tűnik, a diákok tisztában vannak a fájlcserélő rendszerek használatának kockázataival. Bár a válaszolok elsősorban (39%) saját eszközeik épségéért aggódtak, de hangsúlyosan megjelent az a gondolat is, hogy a fájlcserélők használata miatt az előállítók visszahúzódnak a piacról (13%). A diákok 23%-a szerint a fájlcsere nem jelent törvénysértést, 29%-a nem foglalkozik a fájlcsere lehetséges jogi következményeivel, 21% pedig épp a lehetséges jogi következmények miatt nem használja a fájlcserélőket.

A kérdőívre adott válaszok részletes adatsora letölthető innen.

 
Címkék: felmérés tudatosság hent

Itt az ISP-rendőrállam! Vagy... mégse?

Rémülten olvasom az index.hu főoldalán a blogketrecben, hogy "A szolgáltatók lesznek a net rendőrei?". A link a Tech Noir blogra vezet, annak május 25-i bejegyzése ugyanis egy május 23-i Reuters cikk alapján az internetszolgáltatók felelősségével foglalkozik, egy "kiszivárgott EU-s anyag" alapján.

A címet egész jól sikerült átvennie a Tech Noir blognak: "EU wants ISPs to police copyright breach" vs"A szolgáltatók lesznek az internet rendőrei". No de a Reuters már úgy folytatja, hogy a kiszivárgott anyag semmilyen konkrétumot nem mond az ISP-k felelősségről. A Tech Noir blog viszont úgy látszik, ennél jobban értesült, ott ugyanis már az egész poszt arra épül, hogy

Vagyis a szolgáltatónak folyamatosan figyelnie (...) illetve ellenőriznie kellene, hogy ügyfele végez-e kalózkodásra utaló, ezért feltehetőleg illegális tevékenységet a hálózatán.

Na persze, ha így lenne, talán érdemes is lenne hosszan foglalkozni a témával. A valóság azonban ennél ezerszer prózaibb. A helyzet ugyanis az, hogy a május 23-i Reuters cikk "kiszivárgott dokumentumként" arról az EU-s IP stratégiáról ír, ami május 24-én már meg is jelent. Tehát a magyar poszt megírásakor már "kiszivárgott dokumentum" helyett lehetett volna az eredetiből is dolgozni...

Ami ennél is mókásabb, hogy ez az anyag tényleg semmit nem mond az ISP-felelősségről, és azt a semmit is körbebástyázza a fogyasztók minden alapvető jogának védelmével. Aki ebből a szövegből 1984-et vizionál, az nézze meg még egyszer, és nézze meg jobban. Íme a szöveg a maga teljességében: 

In parallel, the Commission intends to review the IPR Enforcement Directive 2004/48/EC in Spring 2012. The recently published Report on the application of the IPR Enforcement Directive shows that the challenge lies in reconciling IPR enforcement in the digital environment. The Commission will identify ways to create a framework allowing, in particular, combating infringements of IPR via the internet more effectively. Any amendments should have as their objective tackling the infringements at their source and, to that end, foster cooperation of intermediaries, such as internet service providers, while being compatible with the goals of broadband policies and without prejudicing the interests of endconsumers. The Commission will ensure that such amendments respect all fundamental rights recognised by the EU Charter of Fundamental Rights, in particular also the rights to private life, protection of personal data, freedom of expression and information and to an effective remedy.

Igen, ennyi. És nem több. Szóval szerintem felesleges hangulatkeltés helyett térjünk vissza a témára 2012 tavaszán.

 
Címkék: internet eu szerzői jog európai bizottság jogérvényesítés
süti beállítások módosítása