Higiri vagy migiri? szerintem higiri…

Hip-hop szerzői ismeretterjesztés mesterien

 

Nem elég, hogy a magyarországi hiphop-mission elkötelezettjeiként már évek óta pályakezdő rappertehetségeket karolnak fel, az Animal Cannibalsnek a minap az az állati ötlete támadt, hogy fiatal szerzőknek, bandáknak más módon is közvetítenék a rapperknowhowt. Az Akváriumba meg is szervezték egykori mentoráltjaik, a Hősök szülinapi bulijának apropóján az ún. Hip-hop Akadémiát.

A rendezvényen egészen kötetlen beszélgetésben, mégis meglepő részletességgel és pontossággal járták körbe mindazokat a kérdéseket, ami a pályakezdőknek gyakran „kínai”. Nem elég ugyanis, ha a tehetséges alkotók költenek, írnak, rappelnek, énekelnek és zenélnek, ezen túl egy sor terhes-nyűgös, mégis szükséges adminisztratív ügyet is intézniük kell. Hasznos tehát, ha jól ismerik a rendszert. Az Artisjus téglájaként külön örültem annak, hogy szerzői körben már nem annyira sikkes a közös jogkezelőt szidni, hanem praktikusan inkább igyekeznek élni vele. Ricsipí egészen az alapoktól kezdi: mit tegyél, ha dalt írtál, hogy jelentsd le az Artisjusnál és az EJI-nél, mi után várhatsz jogdíjat, valamint a másik oldalról: milyen felhasználások után kell engedélyt kérni. „A műbejelentés a szerzők dolga, fiúk, ne bízzátok ezt senki másra!”- figyelmeztet. Qka beszél például a menedzserválasztásról: szerinte függetlenül attól, milyen elszámolást kérne, a lényeg, hogy akkor dönts menedzser mellett, ha olyat tud hozzátenni a projekthez, amit Te nem. A Gold Record hangfelvételkiadó képviseletében zárásként Molnár Gábor ül rá - emelvény helyett - a répaszékre, és többek között a Youtube-ról, és az online legális piacra való bekerülés nehézségeiről beszél, de megemlíti a dj-k által fizetendő MAHASZ-jogdíjakat is.

baseball cap.jpg

A zenefelhasználás remélt jövőjét jelenthetik a magyar zenei piacon új szereplőként jelen levő internetes szolgáltatók, amelyek eltérő modellben, de mind jogszerűen juttathatják el a zenét a fogyasztókhoz. Ez pedig nálunk a „vadkeleten”, ahol az „ingyenesnél nincsen olcsóbb” (idézet az előadóktól) még nem bejáratott. Ennek ellenére határozott egyetértést éreztem abban, hogy a torrentezés változatlan népszerűsége mellett az ilyen online szolgáltatások felé mozdul el a világ, és ezt maguknak az alkotóknak is ösztönözni szükséges. Szó esett arról, hogy mit várhatnak a YouTube-tól, hogy érhetik el, hogy a magyar dalok fenn legyenek a Deezer-en, Muzzián, és azt is, hogy mit is nyújt az I-tunes. Az előadók is kiemelték: egyik szolgáltatás sem tud hatékonyan működni a szerzők és a lemezkiadók aktív és tudatos részvétele (megfelelő regisztráció, feltöltések, adatszolgáltatás) nélkül, sőt Molnár Gábor azt is kiemelte, hogy itt az idő, hogy a zenészek elkezdjék a saját rajongóikat is oktatni arra, hogy milyen legális zenei szolgáltatásokat érdemes használni.

A beharangozó szerint a következő Hip-hop Akadémián többek között a videókészítésről, koncertezésről és például az előadók számlaképességéről is szó lesz majd, érdemes lesz újra lenézni!

 

 
Címkék: zene hip-hop internet artisjus rap Animal Cannibals Akvárium szerzői akadémia

A bejegyzés trackback címe:

https://eszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr634903108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.