A Wolfire, egy számítógépes játékokat fejlesztő független stúdió sajátos – bár nem előzmény nélküli – akciót hirdetett a napokban. Az akció lényege az volt, hogy a vásárlók maguk határozhatták meg a Wolfire öt játékának árát, sőt, arról is dönthettek, hogy a felkínált összeget a fejlesztőknek szeretnék adni, vagy jótékony célokra szeretnék-e fordítani. A játékok letöltésének a feltétele tehát az volt, hogy a vásárló legalább egy centet átutaljon, és hogy megadja e-mail címét.
Emlékezetes, hogy 2007 őszén a Radiohead zenekar hasonló módon kezdte az In Rainbows című albumát terjeszteni, azzal a különbséggel, hogy a Radiohead akár ingyenesen is kész volt albumát a rajongóknak odaadni. A terjesztés számos szempontból, így az elért bevétel összegét tekintve is sikeres volt, de a PRS felmérése szerint nem csökkentette, hanem növelte az illegális letöltések arányát.
A Wolfire akciója is hasonló eredményt hozott. A cég egyik alapítója, Jeff Rosen
blogjában elemezte a letöltési adatokat, és arra jutott, hogy a letöltések 25%-át a „fizetési feltételek” megkerülésével generálják. De vajon mi a motivációja az illegális letöltésnek, ha egyébként elegendő akár csak 1 centet is fizetni? Jeff Rosen négy lehetséges okot jelöl meg: a letöltők egy része egyszerűen túl lusta ahhoz, hogy megadja adatait, másik része barátainak is meg akarja küldeni a játékot, és nem akar minden egyes letöltés után külön-külön fizetni, harmadik része számára nem érhetőek el a felkínált fizetési megoldások (PayPal, Amazon, Google checkout), a negyedik része pedig egyszerűen semmilyen szabályt nem akar betartani.
Érdekes rátekinteni azokra az adatokra, hogy akik fizettek, mennyit fizettek. Nos, több mint 1 millió dollárt fizetett több, mint 110.000 vásárló, ez 9 dollárnál magasabb átlagos árat jelent. Ezen belül legbőkezűbbek a Linuxosok voltak (14 dollár feletti átlagos árral), igazán szűkmarkúnak pedig a Windowst alkalmazók bizonyultak (8 dollár alatti átlagos árral). Tegyük hozzá, hogy az öt játék kiskereskedelmi ára – az akción kívül – 80 dollár körül van, a fejlesztők 29,95 dollárt ajánlanak a vásárlók figyelmébe, ehhez képest volt olyan vásárló is, aki 1000 dollárt fizetett a játékokért.
Valószínűsíthető, hogy üzleti szempontból a Wolfire sikeresen zárta akcióját. Ugyanakkor az is valószínű, hogy az ehhez hasonló, az ár drasztikus csökkenését eredményező akciók előbb-utóbb meg fogják rogyasztani a számítógépes játékok mai üzleti modelljét, új pályára kényszerítve a piac többi szereplőjét is.
Címkék:
szoftver szerzői jog