Hogyan mentsük meg a zeneipart?

A fenti címmel jelentetett meg egy hosszú írást Paul McGuinness a GQ magazin legfrissebb, augusztusi számában. Bár a zeneiparhoz – hasonlóan a focihoz – mindenki ért, az említett úriember tényleg a „tudók” kicsiny táborához tartozik, ő ugyanis a U2 menedzsere.

McGuinness bevezetőként kellő távolságtartással emlékszik vissza arra, hogy milyen szitokáradatban volt része, miután 2008-ban a Midemen az ISP-k felelősségéről beszélt egy felszólalásában. A cikk összegzését olvasva McGuinness most is helyesnek látja akkori beszédét.

A zeneipari guru az iparág fő problémájának az ingyenességet látja, megítélése szerint végül is ez volt az a változás, amivel a kiadók nem tudtak mit kezdeni. Előbb harcoltak ellene, majd megpróbáltak az ingyenesség ellen ingyenességgel – például a reklámszponzorált üzleti megoldásokkal, folyóirat melléklettként terjesztett lemezekkel – küzdeni, de igazi áttörést egyik sem hozott. McGuinness mégsem látja reménytelennek a helyzetet, mivel – szerinte – a döntéshozók kezdik felismerni, hogy az ingyenesség milyen károkat okoz az alkotóknak.

A U2 menedzsere kiemelte, hogy miközben a zeneipar jelentős bevételektől esett el, az általa létrehozott tartalom segítségével az internetszolgáltatók megnégyszerezték bevételüket az elmúlt öt évben.

McGuinness követendő példának látja a francia és az angol jogalkotók azon megoldását (graduated response), amely végső soron az internet-előfizetés korlátozását rendeli alkalmazni. A menedzser úgy véli, a következő években az előfizetéses üzleti modell lehet a nyertes, a háztartások zöme elő fog fizetni valamilyen zenei tartalomra. McGuinness szerint ugyanakkor a szolgáltatásokat is fejleszteni kell, ugyanis jobb hangminőséget biztosító fájlformátumokra és jobb hangkártyákra van szükség.

McGuinness víziója szerint a jövőben minden tartalom elérhető lesz, egy időben, minden eszközre, a piacnak pedig jelentős szereplői lesznek az internetes szolgáltatók, akik együttműködnek majd a jogosultakkal. Ehhez persze – teszi hozzá a menedzser – hosszú utat kell még megtenni.

 
Címkék: szerzői jog

A bejegyzés trackback címe:

https://eszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr72261996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mannjudit 2010.09.06. 21:55:14

McGuinness úr alapvetően téved, bármilyen meggyőződéssel mondja a magáét: nem az internetes letöltések ingyenessége a zeneipar alapbaja, az csak következmény. A műszaki fejlődés (amely annak idején lehetővé tette a szerzői jog felépülését) mára már le is tudja azt bontani. Addig volt a korábbi - a felhasználó iparos monopóliumára épülő - rendszer működőképes, amíg a közönségnek nem volt műszaki lehetősége arra, hogy a műveket az iparos által terjesztettel egyidőben és azonos minőségben maga terjeszteni tudja. Vagyis amíg csak akkor tudta élvezni a művet, ha előbb fizetett érte. De amióta a digitalizálás és az internet a közönség kezébe adta a korlátlan azonos minőségben történő hozzáférés és terjesztés lehetőségét, bizony nem akaródzik fizetni a művekért. (Persze a hordozó-megjelenítő-lejátszó eszközökért könnyű kézzel szórja a pénzt, tehát a pénz most is a rendszerben van, csak másokhoz áramlik). Nem maga az ingyenesség tehát az alapbaj, hanem az, hogy technikailag ingyen is lehet.