Kormányzati válasz a Hargreaves jelentésre
Még májusban hozták nyilvánosságra a Hargreaves jelentést, azonban a neves médiajogász által összeállított, reformjavaslatokkal megtűzdelt dokumentumra mindeddig érdemben nem reagált a brit kormány - eddig. A válasz pedig rendkívül kedvezőnek tűnik: a több reakció közül kiemelkedik, hogy a Digital Economy Act weboldalak blokkolására vonatkozó részét valószínűleg annulálják, a brit szerzői jogi törvényt pedig a digitális korhoz kívánják igazítani.
Egyrészt az illegális tevékenységet folytató weboldalak egyáltalán nem lélegezhetnek fel, különös tekintettel a múlt heti Newzbin2 döntésre (lásd továbbá itt). Akkor a bíróság úgy érvelt, hogy a jelenlegi szerzői jogi rendszer alkalmas a kalózoldalakkal szembeni hatékony fellépésre. A kormány a Digital Economy Act vonatkozó részének felszámolásával tehát nem hagyja futni a kalózoldalakat, hanem rábízza őket a bíróságokra és a hatályos szerzői jogra. Pont úgy, ahogy az helyes: a jogosultak gyűjtsék össze bizonyítékaikat, pereljék be az általuk jogsértőnek vélt weboldalakat és felhasználókat, anélkül, hogy mindebben a játszmában a jogosultak eleve előnnyel induljanak.
Másrészt úgy tűnik, hogy az angol kormány nem csupán a weboldalak blokkolásával kapcsolatos észrevételekre nyitott. Ami nem sikerült Andrew Gowers-nek 2006-ban, az - öt év elteltével - úgy tűnik sikerül Hargreaves-nek. Anno a Gowers jelentés is sürgette egy ún. "format-shifting" rendelkezés törvénybe iktatását, amely alapján felszámolható lenne az az álságos helyzet, miszerint az Egyesült Királyságban bármely formátum-átalakítással járó felhasználás jogellenes (így például zenei fájl iPod-ra másolása is). A Gowers jelentés ezen javaslata nem került eddig meghallgatásra, de úgy tűnik, hogy a gazdasági minisztérium hajlik a "format-shifting" törvénybe iktatására.
Az új, digitális környezetre hangolt engedélyezési szisztéma ("Digital Copyright Exchange") ötlete is nyitott fülekre talált a kormányban, annak ellenére is, hogy ezzel kapcsolatban sok kritika érte a Hargreaves jelentést a jogosulti oldalról. Nagy a valószínűsége annak is, hogy a Digital Economy Act azon előírásai, melyek a törvény alapján indított eljárások költségeinek a jogosultak és az ISP-k közötti megosztását rendezték, ugyancsak felülírásra kerüljenek. Különösen annak az április bírósági döntésnek a fényében, mely ugyan két ISP véleményével ellentétben indokoltnak, arányosnak és az uniós joggal összhangban állónak találta a Digital Economy Actet, azonban rögzítette, hogy a törvény alapján indított eljárások költségeit nem lehet egészében az internetszolgáltatókra hárítani.
Végül a brit kormánynak úgy tűnik van humora (szemben a miénkkel): bár a paródia készítése eddig is beleillett a fair dealing törvényi kategóriájába, valószínűleg a jogalkotó speciális paródiával kapcsolatos előírásokat fog bevezetni. Ja, és ami nem hagyható ki: a kormány elkötelezett az árva művek helyzetének rendezése mellett. (Megjegyzendő azonban, hogy a Hargreaves által tett javaslat a májusban közzétett bizottsági irányelv-tervezet fényében újragondolandó, vö. továbbá e blog másik bejegyzésével.)
A további kormányzati lépésekről is igyekszek mielőbb hírt adni. A Guardian cikkén felül további információk olvashatók a TorrentFreaken és a Wired magazin weboldalán. (Utóbbi mini "közvéleménykutatás" keretében érdeklődik afelől, hogy az olvasók egyetértenek-e a format-shifting törvényi engedélyezésével. A válasz persze meggyőző: a válaszadók 97%-a az igen gombra nyomott.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.