Iszunk a róka bőrére
A Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítéletében egy nyolc éve húzódó per sikeres lezárásaként az Artisjus keresetére 2010. november 18-án kötelezte a MOKÉP és a MULTIMIX filmelőállító alpereseket, hogy a gondozásukban DVD-n megjelenő filmek, a „Vuk” és a „Hyppolit, a lakáj” kiadása után fizessék meg a filmekbe foglalt zenék tekintetében is a zeneművek szerzőit megillető többszörözési és terjesztési jogdíjat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Katalin Horváth 2010.11.26. 17:12:10
A Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítélete a nagy érdeklődéssel kísért ún. Vuk perben nem csupán az „Iszunk a róka bőrére” című bejegyzésben foglaltakat tartalmazta.
A pernek ugyanis nem közvetlenül az volt a tárgya, hogy a Berni Uniós Egyezmény (BUE) közvetlenül alkalmazható-e belföldi jogvitában, ezt a perben senki nem állította. A perből viszont kiderült, hogy az Szjt. 19. § (1) bekezdése és az, hogy a zeneművek audiovizuális felvételen történő mechanikai többszörözése kötelező közös jogkezelés alá tartozott volna, a BUÉ-ba, és ennél fogva a TRIPS megállapodásba ütközött, vagyis alkotmányellenes rendelkezés volt. Éppen ezért módosításra került a törvény és 2009. február 1-től nem tartalmaz többé olyan rendelkezést, hogy ez a felhasználás kötelező közös jogkezelés alá tartozna.
A bejegyzésből azonban kimaradt az a fontos momentum, hogy a Fővárosi Ítélőtábla csupán azért tartotta fenn azon korábbi álláspontját az ügyben, hogy fennáll a DVD filmek esetében is a zenei művekre a kötelező mechanikai közös jogkezelés, mert bár ezt az álláspontot eddig jogerős ítélet nem mondta ki, de korábbi végzésének indokolását nem kívánta kifejezetten megváltoztatni még az időközben bekövetkezett törvénymódosítás ellenére sem.
Ugyanakkor a Fővárosi Ítélőtábla az ítélet kihirdetéskor kifejezetten említette a felülvizsgálat lehetőségét, mint amire szerinte minden valószínűség szerint sor fog kerülni.
Nyilvánvaló, hogy a filmforgalmazók, DVD kiadók fogják eldönteni, hogy akarnak-e felülvizsgálati kérelemmel fordulni a Legfelsőbb Bírósághoz, de az ügyben eljárt jogi képviselők szerint ez mindenképpen indokolt lenne, mert olyan, a szerzői jogi elmélet és gyakorlat alapján is negatívan ható jogi érvelést tartalmaz a Fővárosi Ítélőtábla mostani ítélettel változatlanul fenntartott, még 2006-ban hozott végzésében kifejtett jogi indokolása, hogy pl. a filmalkotás multimédia műnek minősül, a multimédia mű viszont nem kell, hogy egyéni eredeti jellegű alkotás legyen, ezért arra korábban kiterjedt az Szjt. kötelező mechanikai közös jogkezelést előíró szabálya, ily módon pedig az Ítélőtábla egyetértett azzal a felperesi állásponttal, hogy a filmek multimédia típusú feldolgozása, illetve DVD kiadása esetén nem érvényesül sem a szerzők kizárólagos joga, sem a filmelőállítók kizárólagos joga.
A fenti jogértelmezés pedig nyilvánvalóan rossz irányba viszi a joggyakorlatot és az amúgy sem egyértelmű szerzői jogi szabályok alkalmazását.
klaudiafodor 2010.11.29. 14:01:02
Másrészt az is egyértelmű, hogy az ilyen típusú mechanikai jogok kezelése tekintetében a törvény alapján vagy a szerzők megbízásából megszakítás nélkül a közös jogkezelő járt el – vagyis vagy kötelező vagy önkéntes formában a jogdíjat a felhasználások után beszedte, és ma is beszedi. Másként fogalmazva: ha ma indulna a per, a közös jogkezelő a szerzők felhatalmazásából ugyanígy járna el. Így alkotmányellenes helyzetről akkor lehetne beszélni, ha a jogkezelő eljárásának kontinuitásától függetlenül elvonnánk a szerzőket a jogdíjuk érvényesítésének ilyetén lehetőségétől.
Az is nyilvánvalóvá vált a perben, hogy a szerzők, illetve örököseik más módon nem is képesek a jogdíjhoz jutni. Az alperesek nem igazolták, hogy a szerzőnek már szerződéses úton megtérítették volna a mechanikai jogdíjait, és ezért sem tudott a jogvita „szintet lépni”. Összefoglalva: itt nem egy, a filmelőállítóra nézve méltánytalan helyzetről volt szó, amikor a közös jogkezelő követelte a jogdíjat, hanem csupán arról, hogy a felhasználók nem kívántak fizetni. Se így, se úgy.
Végül, ami a hosszú per sikeres kimenetét illeti, a legfontosabb, hogy a szerző nagyon boldog volt, amikor megtudta a jó hírt!