Special 301 Report - 2011

Az USTR (United States Trade Representative) idén is megjelentette a „Special 301” elnevezésű jelentését, ami az USA kereskedelmi külpolitikáját leginkább befolyásoló dokumentum a szellemi jogok területén.

A jelentés a kiemelt megfigyelési listán (priority watch list) említi Algériát, Argentínát, Kanadát, Chilét, Kínát, Indiát, Izraelt, Indonéziát, Pakisztánt, Oroszországot, Tájföldet és Venezuelát.

A megfigyelési listán – más államok mellett – megtalálható Finnország, Görögország, Olaszország, Norvégia, Románia, Spanyolország és Ukrajna. (emlékeztetőül: Magyarország tavaly került le a megfigyelési listáról). A jelentés Finnország esetén egyes gyógyszerkészítmények szabadalmi oltalmának hiányát kifogásolja, esetükben tehát nem szerzői jogi problémákkal indokolják a megfigyelési listán tartást. Olaszország esetén az USTR – értékelve az elmúlt évek eredményeit – engedélyezi az ún. Out-of-Cycle eljárást, amely további előrelépés esetén lehetőséget ad arra, hogy adott ország már év közben lekerüljön a megfigyelési listáról. Románia esetén elsősorban azt kifogásolja az USA, hogy nem megfelelő a bűnüldöző hatóságok és a jogosultak közötti kapcsolattartás, és a jogérvényesítési eljárások száma is csökkent. Spanyolország esetén pedig a legnagyobb gondot az jelenti, hogy miközben – a jelentés szerint – a jogérvényesítési eljárások nem elég hatékonyak, a jogosultak nem kaphatják meg a jogsértők adatait sem, így maguk sem léphetnek jogaik biztosítása érdekében.

A jelentés az év legfontosabb fejleményeként az ACTA (Anti Counterfeiting Trade Agreement) véglegesítését jelöli meg, amelynek tárgyalásain az USA mellett az Európai Unió, Japán, Korea, Mexikó, Marokkó, Új-Zéland és Svájc vett részt.

 
Címkék: internet usa ustr special 301 jogérvényesítés

A bejegyzés trackback címe:

https://eszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr1002873929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grad-Gyenge Anikó 2011.05.03. 19:54:40

Gondolom, Spanyolország esetében a kritika eredője az EUB Promusicae-ítéletében is leírt helyzet, miszerint magánjogi eljárásban a jogosultak nem kaphatják meg a jogsértők adatait. Ez azért érdemel figyelmet, mert számos más ország - így Magyarország - sem áll sokkal jobban ezen a területen, mint Spanyolország. Kétségtelen, hogy voltak azonban egyéb eredmények - pl. a Verseny utcai piac bezárása, illetve a HENT felállítása -, amelyek javították HU megítélését, még ha a jogérvényesítés igen sok esetben továbbra is óriási nehézségekbe ütközik.