Rövidesen a .hu alatt is megindulhatnak a domain-zárolások

A magyar internetes névtér működésének szabályai 2012. január 1-jétől olyan rendelkezésekkel egészültek ki, amelyek lehetővé teszik, hogy pedofil, erőszakos, adathalász vagy egyéb jogsértő tartalom esetében a tartalomhoz elérést biztosító domain név rövid idő alatt felfüggesztésre, illetve zárolásra kerüljön.

A Domainregisztrációs Szabályzat legutóbbi módosítása révén a .hu alatti alternatív vitarendezés már nem csak akkor vehető igénybe, ha egy domain név önmagában sért valamilyen jogot vagy jogos érdeket, hanem akkor is, ha az alatt jogsértő tartalom érhető el. Ezen eljárás szabályait tartalmazó, szintén 2012. január 1-jétől hatályos szabályzat szerint ilyen ügyekben az eljárást az interneten közzétett káros és jogsértő információk bejelentésére felállított bejelentő szolgáltatás (hotline) működtetője indíthatja meg, dönteni pedig az ún. Hotline Döntnöki Fórum hivatott. A viszonylag gyors eljárás végén az adott domain név akár zárolásra is kerülhet, ami azt jelenti, hogy a domain név technikai működése felfüggesztésre kerül, azaz az alatt többé nem érhető el a korábbi tartalom. Emellett a domain név átruházhatósága is felfüggesztésre kerül, azaz azt nem lehet majd átadni másnak.

TOVÁBB  »
 
Címkék: domain információs társadalom elektronikus kereskedelem

Az Országgyűlés nem szereti a képzőművészeket

Az Országgyűlés 2011. december 5-én fogadta el a szerzői jogi törvény módosítását. A módosítás célja – annak általános indokolása szerint – elsősorban a közös jogkezelés rendszerének újraszabályozása volt, most azonban nem ezzel, hanem két aprónak tűnő, mégis jelentős módosítással foglalkozom.

Érdekes módon alig-alig kapott figyelmet, hogy a jogalkotó új szabad felhasználási esetet hozott létre akkor, amikor kimondta, hogy az

Eredeti műalkotások kiállítása vagy műkereskedő közreműködésével történő visszterhes átruházása esetén a műalkotások szabadon többszörözhetők és terjeszthetők az esemény reklámozása céljából, az esemény népszerűsítése által indokolt mértékben és körben, amennyiben az egyéb jövedelemszerzési vagy jövedelemfokozási célt közvetve sem szolgál. Az eredeti műalkotás és a műkereskedő fogalmának meghatározására a 70. § (2) és (3) bekezdését kell alkalmazni. (ld. Szjt. 36.§ (5) bekezdés)

A jogalkotó ezzel a módosítással az iránymutató 2001/29/EK irányelv (Infosoc irányelv) 5. cikk (3) bekezdés j) pontját vezette át a magyar jogrendbe. Az jogszabály általános indokolása egy szóval sem, részletes indokolása pedig érdemben nem indokolja az új szabad felhasználás bevezetését. Ez utóbbi – tehát a részletes indokolás – mindösszesen annyit tesz, hogy felidézi az Infosoc irányelvben biztosított lehetőséget, majd rögzíti, hogy az Szjt-t e lehetőséghez igazítják.

Nem meglepő, de ettől még tény, hogy nem ismert olyan hatásvizsgálat, amely az új szabad felhasználás gazdasági hatásait igyekezett volna feltárni. A jogalkotó, illetve a jogszabályt előkészítők azonban nem vesztegetett szót arra sem, hogy elmagyarázzák, milyen társadalmi, művészeti, gazdasági igények tették szükségessé a szerzői kizárólagos jogok korlátozását. Nem tudható, miért tértek el az irányelv szabályától azáltal, hogy a szabad felhasználás lehetőségét kibővítették a „terjesztésre” is (miközben erre az Infosoc irányelv egyébként lehetőséget ad).

TOVÁBB  »
 
Címkék: szerzői jog követő jog

Magyarország kormánya a nyílt szabványokon alapuló fájlok és a nyílt forráskódú szoftverek használatát ösztönzi

A 1479/2011. sz. kormányhatározat szerint a kormány irányítása alatt álló szervek az általuk előállított dokumentumokat egymás közötti elektronikus kommunikációjuk során kizárólag olyan dokumentumformátumban továbbíthatják, amelyek nyílt szabványokra épülnek. Az átállás határideje a kormányzati szférában 2012. március 31. A kormányzat egyúttal az oktatási szférában is nyílt forráskódú szoftverek használatát ösztönzi, szemben a korábban központilag licenszelt zárt forráskódú szoftverekkel. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól származó tájékoztatás szerint így az ún. Tisztaszoftver program keretében központilag megszerzett Microsoft licenszek 2012. március 1-én megszűnnek.

TOVÁBB  »
 
Címkék: szoftver szabvány információs társadalom

Január 1. - megint a közkincs napja

Már tavaly is megemlékeztünk róla, ebben az évben természetesen ismét van szerzői jogi jelentősége a január 1-jének. Ez ugyanis a védelmi idő igen sok országban - többek között az egész Európai Unióban - való szabályozása szerinti számításának kezdete, hiszen a védelmi idő a szerzőt életében és a halálát követő 70 évig illeti meg, a post mortem auctoris időszakot pedig a szerző halálát követő év 1. napjától kell számítani. Eszerint pedig 2012. január 1-jével azoknak a szerzőknek a védelme szűnik meg, akik 1941-ben hunytak el.

A Wikipédia 1941 szócikke szerint többek között az alábbi szerzők hunytak el 1941-ben.

Ahogy arra tavaly szintén felhívtuk a figyelmet, természetesen e szerzők műveinek átdolgozásai továbbra is védelem alatt állnak (így például a fordítások, színpadi adaptációk), feltéve, hogy az átdolgozó csak 1941-et követően halt meg, vagy ma is él.

Végül "szemléltetésként" álljon itt Babits Mihálynak a fentiek értelmében mától közkincsbe tartozó Nyár című verse, Harcsa Veronika - természetesen "javában" védett - megzenésítésében.

 

 

Megjelentek a közös jogkezelők 2012. évi díjszabásai

A Hivatalos Értesítő 2011. évi 62. számában megjelentek a közös jogkezelő szervezetek 2012. évi díjszabásai. Az új díjszabások január első napjától hatályosak.

A díjszabások jóváhagyása idén új - a korábbinál lényegesen szigorúbb eljárási - szabályok szerint történt, köszönhetően a szerzői jogi törvény tavaly őszi módosításának. Az elmúlt hónapok jogalkotására jellemző, hogy meg sem várva az új szabályok szerint lefolytatandó első eljárás végeredményét, a jogalkotó 2011 decemberében - további szigorítások bevezetésével - ismét módosította az eljárási szabályokat. Az eljárási szabályok ismételt szigorítása persze indokolt lehetett volna, ha a 2011-es vagy 2012-es díjszabások tervezetei komoly problémákat mutatott volna. A valóságban azonban az általam ismert díjszabások esetén a felügyeletet ellátó hivatal csak néhány, a tervezet egésze szempontjából nem jelentős módosítást javasolt.

 
Címkék: artisjus mahasz mszh filmjus közös jogkezelés

Változik a Szakértő Testület eljárása

Ezévi utolsó blogbejegyzésem egy jó hírről szól: még az előző Kormány igazságügyi tárcája kezdeményezte a Szerzői Jogi Szakértő Testület (SzJSzT) eljárásának azt a módosítását, amely most beérett, és a közös jogkezelõ szervezetek nyilvántartására, felügyeletére, felügyeleti díjára, valamint e szervezetek nyilvántartásával, felügyeletével és díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos eljárásokban az elektronikus úton történõ kapcsolattartásra vonatkozó részletes szabályokról szóló 307/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet záró rendelkezéseiben el is fogadta a Szerzői Jogi Szakértő Testület szervezetérõl és működéséről szóló 156/1999. (XI. 3.) Korm. rendelet módosítását. Ld. Magyar Közlöny 158. szám 38774. oldal.

Az SzJSzT mindeddig hármas, illetve ötös tanácsokban járhatott el, ami a - szakértőknek legalábbis - egyszerűbb, akár egyetlen szakértő tudása alapján is megnyugtatóan eldönthető ügyekben meglehetősen drágává tette az eljárást, hiszen ilyen esetekben is csak úgy lehetett döntést hozni, hogy ahhoz még két másik szakértőnek is "asszisztálnia" kellett.

A szabályozás azt a korábbi javaslatot eleveníti, fel, amely szerint  az SzJSzT nevében a szakértői véleményt az SzJSzT elnöke által, az ügy természetének megfelelően kijelölt szakértő (a továbbiakban egyesszakértő) is kialakíthatja. Egyesszakértő jelölhető ki különösen, ha az ügy megítélése egyszerű, és a kirendelésben vagy megbízásban feltett kérdések megválaszolásához az SzJSzT egyetlen tagja teljes körben megfelelő szakértelemmel rendelkezik. Az egyesszakértő eljárására egyes értelemszerű kivételekkel az eljáró tanácsra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Ez a változtatás egyrészt remélhetőleg szélesebb körű hozzáférést fog biztosítani a szerzői jogi problémákkal küzdőknek az SzJSzT szakértelméhez, másrészt gyarapodni fog az SzJSzT-hez érkező - az utóbbi években időnként megcsappanni látszó - ügyek száma. 

Boldog Új Esztendőt mindenkinek!

 

 

Megjelent a Médiakommentár

A CompLex Kiadó Kft. kiadásában a napokban jelent meg a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény, vagyis az új médiatörvény kommentárja.

A "Médiakommentár" szerzői - néhány kivételtől eltekintve - a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, illetve a Médiatanács mellett működő Médiatudományi Intézet munkatársai közül kerültek ki.

A kötetet - a szerkesztői bevezető szerint - „gyorskommentárnak” szánták, amely az önkéntes jogkövetés és a jogalkalmazás segítője kíván lenni. Persze az eltelt idő rövidségére tekintettel a kiérlelt gyakorlat még hiányzik.

A műfajból fakadó terjedelmi korlátok is szorították a szerzőket és a szerkesztőket, így minden részletkérdés megválaszolására már csak ebből fakadóan sem nyílt lehetőség.

Érdemes megemlíteni, hogy a kommentár kitér a Közszolgálati Archívum illetve közszolgálati médiavagyon felhasználásának vitatott kérdéseire is. Erről azt hiszem a szerzői jogászoknak is érdemes beszélni.

 
Címkék: könyv magyarország médiatörvény

Hiába hamisított vagy kalóz, mégis tovább kell engedni – az Európai Unió Bíróságának ítélete a Philips és Nokia egyesített ügyekben

Az Európai Unió Bírósága (EUB) a tegnapi napon meghozta régen várt ítéletét a C-446/09. sz. „Philips” és a C-495/09. sz. „Nokia” egyesített előzetes döntéshozatali ügyekben.

Elhamarkodott lenne kijelenteni, hogy az EUB ítélete egyértelmű választ adna a kérdésre, hogy a tagállami vámhatóságok feltartóztathatnak-e olyan hamisított vagy kalóz árukat, amelyek csupán „átutazóban” vannak az unió területén, valamint hogy ezen áruk vonatkozásában a tagállami bíróságok megállapíthatnak-e bitorlást. Ugyan az ítélet - összhangban Cruz Villalón főtanácsnok 2011. február 3-án kelt indítványával - nemleges választ ad a fenti kérdésekre, azonban nem zárja ki kategorikusan annak lehetőségét, hogy a hamisított vagy kalóz áruk mégis feltartóztatásra kerüljenek.

Az ítélet szerint az „átutazóban” lévő árukat a vámhatóságok akkor tartóztathatják fel, ha valamilyen bizonyíték áll rendelkezésre abban a vonatkozásban, hogy az érintett áruk végső soron az Unió piacára kerülhetnek. Habár ez összhangban áll a bíróság korábbi hasonló ügyekben hozott ítéleteivel (lásd például a C-281/05. sz. „Montex” ügyben hozott ítéletet), a gyakorlatban minden bizonnyal nem lesz egyszerű meghatározni, hogy milyen körülmények és bizonyítékok alapozzák meg a vámhatóság jogszerű intézkedését. Ugyan az ítélet felsorol néhány tipikus helyzetet, ugyanakkor ezeket a gyakorlatba a tagállami vámhatóságoknak kell átültetniük, így fennáll a veszélye, hogy az egyes tagállamokban, sőt akár egyes tagállamokon belül is eltérő gyakorlat alakul ki. Ez pedig végső soron mind a szellemi tulajdonjogok jogosultjainak, mind az áruk kereskedelmében és továbbításában érdekeltek számára kedvezőtlen helyzethez fog vezetni.

TOVÁBB  »
 
Címkék: eu kalózkodás európai bizottság bírósági ítélet jogérvényesítés európai bíróság főtanácsnoki indítvány formatervezési mintaoltalom

Scarlet: nem fújta el a szél

Tavasszal már sejteni lehetett, hogy mi lesz az ítélet. A tegnapi napon közzétett ítéletével az Európai Unió Bírósága - Cruz Villalón főtanácsnok véleményét osztva - a Scarlet (régen Tiscali) v. SABAM ügyben úgy döntött, hogy nem kötelezhetők az internetszolgáltatók még bíróság által sem a P2P alkalmazások korlátlan (a teljes ügyfélkörre és a szolgáltatón áthaladó valamennyi adatra kiterjedő) preventív, időkorlátok nélküli szűrésére és blokkolására, melynek költségei csakis a szolgáltatót terhelik.

2004-et írtunk, amikor a belga szerzőket, zeneszerzőket és kiadókat képviselő SABAM úgy találta, hogy az akkor még Tiscaliként ismert Scarlet ISP előfizetői engedély nélkül töltenek le az internetről P2P alkalmazások segítségével jogvédett zeneműveket. A SABAM ezért az egyedi felhasználók perlése helyett a közbülső helyen található ISP-t igyekezett megfogni, azt követelve, hogy a bíróságok kötelezzék a szolgáltatók a jogellenes forgalom kiszűrésére ("tegye lehetetlenné vagy akadályozza meg" a letöltéseket, lásd: Ítélet, 20. pont). Az elsőfokú ítélet - három év elteltével - helyt adott a felperesi követeléseknek, és az ISP-t kötelezte a preventív szűrésre.

A Scarlet természetesen nem hagyta annyiban az ügyet, fellebbezésében több kifogást emelt az ítélettel szemben [a preventív szűrés technikai lehetetlensége, az elektronikus kereskedelmi irányelv tiltja az adatátvitel általános ellenőrzését (21. cikk), az adatok titkosságának követelménye is sérülhet (vö.: LSG és Promusicae ügyek)]. A fellebbviteli fórum pedig az alábbi kérdésekkel fordult az Európai Unió Bíróságához előzetes döntéshozatali eljárás keretében:

1) A 95/46, 2000/31 és 2002/58 irányelvekkel összefüggésben értelmezett 2001/29 és a 2004/48 irányelvek az emberi jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló európai egyezmény 8. és 10. cikkére figyelemmel lehetővé teszik‑e a tagállamoknak, hogy felhatalmazzák az alapeljárásban eljáró nemzeti bíróságot arra, hogy az internet‑hozzáférést nyújtó szolgáltatót […] arra kötelezze, hogy teljes ügyfélköre vonatkozásában in abstracto és megelőző jelleggel, kizárólag saját költségére és időbeli korlátozás nélkül valamennyi, szolgáltatásán áthaladó – kimenő és bejövő – elektronikus adatátvitelt szűrő rendszert működtessen, különösen a »peer‑to‑peer« szoftverek vonatkozásában, annak érdekében, hogy hálózatán azonosíthassa az olyan zeneművet, filmet vagy audiovizuális alkotást tartalmazó fájlokat, amelyekre nézve a felperes, állítása szerint, jogokkal rendelkezik, majd blokkolja ezek továbbítását, akár lekéréskor, akár elküldéskor, pusztán a következő jogszabályi rendelkezés alapján: »[e]mellett [a nemzeti bíróságok] eltilthatj[ák] a jogsértő magatartástól azokat a közvetítőket, akiknek szolgáltatásait harmadik személy a szerzői vagy szomszédos jogok megsértése céljából veszi igénybe«?
2)  Amennyiben az [első] kérdésre adott válasz igenlő […], az említett irányelvek arra kötelezik‑e a nemzeti bíróságot, hogy alkalmazza az arányosság elvét, amikor a kért intézkedés hatékonyságáról, illetve visszatartó hatásáról kell döntenie az olyan közvetítő jogsértő magatartástól való eltiltására irányuló kérelem ügyében, amelynek szolgáltatásait harmadik személyek a szerzői jogok megsértése céljából veszik igénybe?
A Bíróság ítéletében helyesen kiemelte, hogy az online szerzői jogsértések világában egy szövevényes irányelvi jogalkotással rendelkezik az EU. Ezeknek csupán egyike az elektronikus kereskedelmi irányelv, miközben az ún. InfoSoc, illetve a Jogérvényesítési irányelvek egyaránt előírásokat tartalmaznak a jogsértésekkel szembeni fellépés vonatkozásában [előbbi irányelv 8. cikk (3) bekezdés, míg utóbbi irányelv 11. cikke érdemel figyelmet]. Ezek alapján akár fel is lehetne lépni az ISP-vel szemben a már megtörtént és a jövőbeli jogsértések elkövetésének megakadályozása érdekében, de csak akkor, ha ez nem áll ellentétben az Elker-irányelvvel. Másrészt, mivel minden fenti norma irányelvi jogalkotás, ezért ezek nemzeti jogba átültetett szabályait kell a konkrét jogesetben alkalmazni.
 
A szűrés kapcsán az EUB hangsúlyozta, hogy 
"E tekintetben nem vitatott, hogy a szűrőrendszer létrehozása azt feltételezné, hogy:
- az internet‑hozzáférést nyújtó szolgáltató valamennyi ügyfele elektronikus adatátvitelének összességében azonosítsa elsőként a „peer‑to‑peer” forgalomba tartozó fájlokat;
- e forgalom keretében azonosítsa másodsorban azon fájlokat, amelyek olyan műveket tartalmaznak, amelyekkel kapcsolatban a szellemi tulajdonjog jogosultjai azt állítják, hogy jogokkal rendelkeznek;
- harmadikként azt határozza meg, hogy e fájlok közül melyeket cserélik jogellenesen, és
- negyedikként pedig blokkolja az általa jogellenesnek minősített fájlcseréket." (38. pont)
Ebből kiindulva a Bíróság helyt adott a Scarlet azon érvének, hogy a SABAM által elképzelt szűrés ütközést mutat az általános nyomon követés tilalmának elvével, sőt "a vitatott szűrőrendszer létrehozására vonatkozó meghagyást akként kell tekinteni, hogy nem tartja tiszteletben azt a követelményt, hogy igazságos egyensúly álljon fenn egyrészt a szellemi tulajdonjog védelme, amelyben a szerzői jog jogosultja részesül, másrészt a vállalkozás szabadságának védelme között, amelyben az olyan gazdasági szereplők részesülnek, mint az internet‑hozzáférést nyújtó szolgáltatók." (49. pont) Még egy sőt: a Bíróság az ügyfelek személyes adatainak, illetve az információk fogadását és közlését védő jog sérelmét is elképzelhetőnek tartja (50. pont).
 
Az Európai Unió Bírósága ezért úgy találta, hogy a hivatkozott irányelvi normákkal
"ellentétes az internet‑hozzáférést nyújtó szolgáltatónak az olyan szűrőrendszer létrehozására való kötelezése, amely
- a szolgáltatásain – különösen a „peer‑to‑peer” szoftvereken útján – áthaladó valamennyi elektronikus adatátvitelt érinti;
- teljes ügyfélkörére, megkülönböztetés nélkül alkalmazandó;
- megelőző jellegű;
- költsége kizárólag a szolgáltatót terheli,
- időbeli korlátozás nélküli, és
- alkalmas arra, hogy e szolgáltató hálózatán azonosítsa az olyan zeneművet, filmet vagy audiovizuális alkotást tartalmazó fájlok mozgását, amelyekre nézve a felperes, állítása szerint, szellemi tulajdonjogokkal rendelkezik, annak érdekében, hogy blokkolja azon fájlok továbbítását, amelynek cseréje sérti a szerzői jogot."
Általános következtetések:
 
- Az ügy ékes bizonyítéka a fájlcseréléssel szembeni jogi küzdelem nehézségeinek. 2004 óta hét év telt el. Nemcsak hogy a fogyasztási szokások megváltoztak, de még a P2P technológiák is. Napjainkra hiába beszélnénk előzetes szűrésről, ha az online anonimitást biztosító szolgáltatások, vagy a felhő alapú technológiák folytán lassan bárki a köd homályába veszhet. S mint látjuk, az ISP-k (és más közvetítő szolgáltatók) felelősségre vonása (ha csak eltiltó határozatok segítségével is) elég nehézkes az EU területén.
 
- A bíróság egyik érvelése különösen jelentős lehet az ISP-k kezében a jövőre. (Sokan hivatkoztak már erre, most a Bíróság is elfogadta ezt.) Eszerint: "Másrészt az említett meghagyás a tájékozódás szabadsága sérelmének veszélyével járna, mivel e rendszer valószínűleg nem lenne képes különbséget tenni a jogellenes és a jogszerű tartalom között, így alkalmazása a jogszerű tartalmú adatátvitel blokkolását is kiválthatná." (52. pont) Ebből az következik, hogy amennyiben képes egy ISP különbséget tenni az adatforgalom jogszerűségét illetően, vele szemben könnyebben lehet eljárást indítani, de ha erre képtelen, akkor lényegesen könnyebb (jogi) helyzetben van.
 

- Végül rendkívül fontos, hogy bár különösebb érvelés nélkül, de a Bíróság azt is kijelentette, hogy az IP-címek védett személyes adatok, "hiszen lehetővé teszik az említett felhasználók pontos azonosítását". Szerintem ezzel (51. pont) azért lehet vitatkozni, mégis fontos gondolat.

Az ítélettel kapcsolatos összefoglalók közül lásd magyar nyelven Nagy Balázs és Bede Máté írását a Jogi Fórumon.

 
Címkék: eu fájlcsere információs társadalom bírósági ítélet jogérvényesítés európai bíróság sabam tiscali

Mi lesz veletek, közös jogkezelők?

Októberben hallhattunk arról, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium módosítani szándékozik "egyes iparjogvédelmi törvényeket". Október 5-én - szombati munkanapunkon - benyújtásra került az Országgyűlésnek a T/4859-es számú törvényjavaslat "A szellemi tulajdonra vonatkozó egyes törvények módosításáról" címmel. Én így látom a reformkoncepciót...

Már a fenti bevezetőből világossá válhat, hogy az eredeti előterjesztés legszembetűnőbb hibája kiküszöbölésre került. A 28 oldalas előterjesztésből 20 oldal a szerzői jogra vonatkozik, ezért kissé bizarr az iparjogvédelem szót az előterjesztés nevében szerepeltetni. A mostani cím viszont már helyes. Előző kapcsolódó bejegyzésemben már több kérdést érintettem. Mivel a javaslat az eredeti koncepcióhoz képest túl sok érdemi eltérést nem mutat, ezért e ponton csupán egy dologra  szeretnék fókuszálni: a közös jogkezelés reformjának elemeire, és annak is csak néhány szegmensére térnék ki. (Bár a javaslat messze nincs még elfogadva, az egyszerűség kedvéért minden új szakaszt egyértelműen az "új" szóval fogok jelölni.)

 
A közös jogkezelés definíciója

Az "új" 85.§ gyakorlatilag újraírja a közös jogkezelés definícióját. A javaslat szerint erre több uniós forrás megfogalmazásai miatt volt szükség. Tagadhatatlan: az új definíció átlátható. Egyszerre kerül benne meghatározásra a közös jogkezelés létének indoka (egyes jogok egyedileg nem gyakorolhatók), az életre hívás módja (kötelező vagy önkéntes alapon való szerveződés) és a kötelező funkciók (a felhasználás engedélyezése vagy a jogdíjak meghatározása, a felhasználások figyelemmel kísérése, a jogdíjak beszedése és felosztása, más jogkezelőnek a díjak átadása, végül a szerzői vagy kapcsolódó jogok megsértésével szembeni fellépés) egyaránt felsorolásra kerülnek. A korábbiakkal ellentétben így nem egy féltaxatív felsorolással találkozhatunk a 85.§-ban. Ezzel együtt például a "fellép a szerzői vagy a kapcsolódó jog megsértésével szemben" fordulat tartalma első olvasatra sokakat elrémiszthet. Ha jól olvasom a tervezetet, akkor ez nem keletkeztet semmiféle új jogérvényesítési funkciót a jogkezelők oldalán, sőt, az "új" 88.§ a hatályos 92.§ hasonmásaként csak a közös jogkezelés körébe tartozó vagyoni jogok gyakorlására és bíróság előtti érvényesítésére ad felhatalmazást.
 
A kiterjesztett közös jogkezelés

Az "új" 87.§ a kiterjesztett közös jogkezelésről szól. Eszerint ha egy közös jogkezelő egy bizonyos jogosulti kör ugyanolyan vagyoni jogának kezelésére jogosult, akkor a felhasználók olyan jogosultak műveinek felhasználására is jogot kaphatnak, aki ugyan e jogosulti körbe tartoznak, de a jogkezelőnek nem tagjai.

Fontos kérdés [vö. (1) és (2) bekezdés], hogy mi van akkor, ha csupán egy, és mi van akkor, ha több egyesület is bejegyzésre került e bizonyos jogosulti kör e bizonyos vagyoni jogának kezelése céljából. A javaslat szerint utóbbi esetben e több egyesület köteles megegyezni a jogdíjak beszedéséről és felosztásáról, melyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) jóvá kell hagynia. Ha nincs megegyezés (uram bocsá, ha esetleg nincs SZTNH jóváhagyás?), akkor az SZTNH jelöli ki az érintett jogkezelőt. S hogy az melyik jogkezelő lesz? Az, amelyik "a bejegyzés feltételeit összességében a leghatékonyabban tudja megvalósítani". A törvényjavaslat indokolása nem ad gyakorlatilag semmilyen - a jogalkotói szándékot világossá tevő - magyarázatot e kesze-kusza megfogalmazásra. Vagyis elképzelhető, hogy az SZTNH királycsináló szerepkörbe kerül. Ugyanez a szisztéma került körvonalazásra abban az esetben, ha az engedélyezési jog nélkül fennálló díjigény érvényesítésére is több jogkezelő kerül nyilvántartásba vételre.

A közös jogkezelők működése és gazdálkodása

Az "új" 89.§ újdonsága a közös jogkezelők működésével és gazdálkodásával kapcsolatos szigorú előírások papírra vetése. Az még hagyján, hogy adatbázist kell "fenntartania" a jogkezelőknek az általa kezelt jogosultakról és jogokról, vagy hogy honlapján köteles közzétenni különféle dokumentumokat (mondjuk épp a fenti adatbázist nem). Ezek gondolom önmagában nagy gondot nem jelenthetnek senkinek, sőt a nyilvánosság ellenőrző funkciója a demokrácia alappillére. (Minden dokumentum eleve kell a jogszerű és hatékony működéshez.) Itt inkább arról lehet szó, hogy a jogkezelők átláthatóságát akarja erősíteni a javaslat. Ha ez így igaz, akkor ezzel baj sincs. A helyzet persze ennyire nem egyszerű.

Ami igazán fontos, az az, hogy a törvényjavaslat szerint a jogdíjakból csak indokolt költség levonását teszi lehetővé, vagyis olyan költségét, ami a közös jogkezelési tevékenység ellátásához szükséges, az érintett jogosultak számára hasznos, és a rendes és okszerű gazdálkodás során merült fel [(6) bekezdés]. Ezen túl azonban a jogdíjakat fel kell osztani, és más célokra nem lehet fordítani.

Ez alól mindössze két szűk kivételt tervez bevezetni a törvényjavaslat: az árva művek felhasználása után járó jogdíjakat általában véve "fel nem oszthatóként" minősíti, ezen felgyülemlő összeg 25%-át azonban a közös jogkezelő - feltéve, hogy mindent megtett az árva mű jogosultjának fellelésére, e díjakat külön számlán kezelte és öt év eltelt e díjak beszedésétől [(9) bekezdés] - felhasználhatja a "jogosultak érdekében", például szociális célokra. A másik kivétel szerint [vö.: (10)-(11) bekezdések] a szervezet felosztási szabályzata alapján a felosztandó jogdíjak 5%-a egyébként felhasználható a jogosultak érdekében. Mindkét kivétel érvényesítésének előfeltétele azonban, hogy erről a legfőbb szerv "esetileg" döntsön (az eseti döntésnek nem látom értelmét, az indokolás se ad rá magyarázatot). A döntést aztán még a kultúráért felelős miniszter véleményének kikérését követően, a Hivatal javaslatára az igazságügyért felelős miniszter hagyja jóvá.

Persze, világos, hogy mindez a hétköznapokban oly népszerűvé vált "miért ad szociális juttatást a közös jogkezelő az öreg szerzőknek" vita intézményesült rendezésére szolgál. A fenti szabályok azonban szerintem legalább annyi dilemmát szülnek, mint amennyit feloldani készülnek. Példálózó jelleggel:

1) a törvényjavaslat nem tisztázza, hogy az árva mű jogosultjának felkutatási költségeit a rendes és okszerű gazdálkodás során felmerült költségek között kell-e elszámolni, esetleg az említett "fel nem osztható" jogdíjakból kell felhasználni (vagyis a külön számlához hozzányúlhat a jogkezelő), esetleg egyikbe sem tartozik, és saját zsebből kellene állnia a jogkezelőnek mindezt?
2) Az említett keresés logikus velejárója egy folyamatosan frissülő adatbázis összeállítása. Ezzel mit kellene tennie a közös jogkezelőnek? Nyilván nyilvánosságra kellene hoznia, hiszen ez a többszörös keresést alkalomadtán megakadályozhatná, ezzel is pénzt spórolva en bloc a szerzői jogosultaknak. Erről viszont egy betűt sem olvashatunk. (Holott a kérdést a jogirodalom az árva művek kapcsán sokszor elemezte már. Ezeket az írásokat jó lenne alapul venni.)

3) Ha egyszer a törvény a fentiek szerint legfeljebb 25 és 5 százaléknyi felhasználást engedélyez a közös jogkezelőknek az egyes befolyt díjakból, akkor 25 és 5 százalékról szóló eseti döntés miért kellene a igazságügyi miniszternek jóváhagynia. Megfordítva: miért utasíthatná el annak elfogadását? Még másként? miért ne hagyná jóvá?

További értékes vélemények (kritikák) olvashatók az MSZJF által - a stratégiai együttműköd(get)és keretében - az igazságügyi minisztérium részére adott válaszlevélben!

A közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásba vétele

A törvényjavaslat legfontosabb eleme, hogy az eddigi monopol helyzetet (vagyis hogy egy adott műtípus ugyanazon jogainak közös kezelését csak egy szervezet végezheti) fel kívánja számolni. A törvényjavaslat indokolása ezt egyrészt azzal magyarázza, hogy míg a rendszerváltás után félő volt, hogy ellenkező előírás esetén felaprózódik a "piac", addig most ennek a veszélye nem forog fenn. Nos, én nem vagyok olyan biztos abban, hogy e veszély most elmúlt volna. Sajnos mivel a jogalkotói ágon kívüli szerzői jogi szakma véleménye nem lett kikérve, kvázi szakértői hatástanulmány nem készült (de legalábbis nem tudok róla, hogy lenne-e ilyen nyilvános dokumentum), ezért arra lehet következtetni, hogy a kormányzat határozottan azt szeretné, hogy a közös jogkezelők versenye beinduljon.

Nem kétlem, hogy ez egy piacgazdaságban elvileg jó. S hogy ez ne vezessen katasztrofális eredményhez, maga a tervezet rögzíti, hogy több vagy újabb közös jogkezelő csak akkor vehető nyilvántartásba, ha ez a közös jogkezelés működőképességét és hatékonyságát nem veszélyezteti [92.§ (4) bekezdés]. Ez így első blikkre persze, hogy jó, sőt elvárható. Vessük azonban össze ezt az (5) bekezdés rendelkezésével:

"Ha a (4) bekezdésben meghatározott feltétel nem teljesül, 
a) több egyesület közül azt kell nyilvántartásba venni, amelyik az (1) bekezdésben előírt feltételeket összességében a legjobban tudja megvalósítani;
b) az újabb egyesületet kell nyilvántartásba venni és a korábban nyilvántartásba vett egyesületet a nyilvántartásból törölni kell, ha az (1) bekezdésben előírt feltételeket az újabb egyesület összességében jobban meg tudja valósítani."

Vagyis tehát ha egy "összességében" életképesebb egyesület színre lép, a jelenleg meglévő közös jogkezelők mehetnek a kukába. Mikor lehet egy új egyesület életképesebb? Nézzük csak meg a nyilvántartásba vétel feltételeit ["új" 92.§ (1) bekezdés]:

a) bármely jogosult szabadon csatlakozhat hozzá;
b) a jogosultak jelentős részét képviseli;
c) a belföldi jogosultak jelentős részét is képviseli; (ez így a norma szerkesztése szempontjából szerintem aggályos)
d) rendelkezik a közös jogkezeléshez és a nemzetközi kapcsolattartáshoz szükséges, megfelelő szakismerettel és gyakorlattal;
e) felkészült az adatok kezelésére;
f) az alapszabály megfelel a kritériumoknak.

Számomra a d) pont lesz a döntő: ne mondja nekem senki, hogy piciny kis országunk a labdarúgó szövetségi kapitányok tömege mellett szerzői jogi szakértők hadával is rendelkezik. A legnagyobb közös jogkezelő, az Artisjus, legjobb tudomásom szerint kb. 150 alkalmazottat foglalkoztat. Racionálisnak tűnik, hogy egy ily sok területtel foglalkozó egyesületnél csak egy ugyanilyen szakértői gárdával rendelkező egyesület tudna "összességében" hatékonyabban működni. Mivel azonban a törvénytervezet fényében a feladatok  elaprózódása előfordulhat, összességében akár még több egyesületi alkalmazottra is szükség lehet a jövőben a feladatok ellátására. Szinte kizárt, hogy ezt szakértő emberanyaggal bírni lehessen. Én egy szerzőnek se javasolnám, hogy pusztán a Belga zenekar "Artisjus dacának" mintájára egy olyan egyesületbe lépjen be, ahol nincs igazi szakemberállomány. Ellenkező esetben nem rossz cseberből biztosan rossz vederbe esnének. Ja, és ha az egyesületek elaprózódása megtörténne, akkor szerintem messze több pénz folyna ki a jogosultak pénztárcájából, mint amennyi most benne van.

Szeretem az anyagi kérdéseket a sebesség megválasztásának példáján keresztül szemlélni. Az autópályán 130 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Tegyük fel, hogy épp 130 kilométert akarok utazni. Ez optimális esetben 60 percig tart. Tegyük most azt fel, hogy én kicsit gyorsabban akarok a célomhoz érni, és 150 km/h-val haladok. Ez ugye azt jelenti, hogy a távot elvileg 52 perc alatt teszem meg. Vagyis 8 percet spórolok, ami az összidő kb. 13.3%-a. Ezen a sebességen persze a fogyasztásom nagyobb és a rendőrbácsik is lefényképezhetnek.

A vita mindig óriási arról, hogy az Artisjus mennyi pénzt kezel és tart magánál. Én a pontos számokat nem ismerem, nem is kell ismernem. Az alábbi videóban Tóth Péter Benjámin, az Artisjus kommunikációs igazgatója említi, hogy a beszedett jogdíjak 18-19%-át tartja magánál az egyesület kezelési költség címén - az egyesületi tagok döntése értelmében. Ez, ha az Artisjus kb. 14 milliárdos éves bevétele reális, kb. 3 milliárd forint kezelési költséget jelent. (Abba ne menjünk bele, hogy egy-egy alkalmazottnak mennyi legyen a fizetése. Én nyilván nem hagynám itt az egyetemi állásomat diplomás minimálbérért.)

Tegyük fel, hogy az új egyesület a bevételeknek csak 14-15%-át tartja magánál. (Nyilván van egy határ, aminél kevesebbet nem tarthat magánál, hiszen akkor a hatékonyság kerül veszélybe.) Ez kb. 500 millió forint lehet éves szinten. Ennek az összegnek is egy jelentős része kiáramlana Magyarországról a külföldi jogosultaknak, egy részét a többi jogkezelőnek kellene átutalni. Nem tudom mennyi maradna végül, de ha a fenti közlekedési példát alkalmazzuk, talán tízezrekkel több juthatna ugyan egy-egy menő szerző zsebébe, cserébe egy garantáltan kevésbé hatékony, kevesebb szakértővel rendelkező szervezet munkájáért. Szerintem ez nem jó deal!

Az elemzést a csúcsponton kell abbahagyni. A tervezet fennmaradó része amúgy a nyilvántartás eljárásjogi részével foglalkozik, kissé unalmas lenne erről blogolni. Annyit még érdemes tudni, hogy október 7-én amúgy elfogadták a javaslat sürgősségi tárgyalására tett indítványt. Nem hiszem, hogy "dogmatikailag" erre szükség lett volna. Persze ne legyünk naivak. A sürgősséget nem az elmélet, hanem a tervezet tartalmának gyors elfogadása iránti gyakorlati igény magyarázza. Ezt igazolja az is, hogy az Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság és a Kulturális és sajtóbizottság egyaránt november 14-én javasolta a törvényjavaslat általános vitáját. Ebből számomra az következik, hogy a javaslatból még idén törvény lesz.

 

 
Címkék: magyarország szerzői jog jogdíj jogalkotás közös jogkezelés
süti beállítások módosítása