Kampány a lefoglalt domaineken

A szellemi jogok érvényesítése területén hatáskörrel rendelkező amerikai kormányhivatal, az Immigration and Customs Enforcement (ICE) a múlt héten új kampányt indított a szerzői jogi tudatosság növelése érdekében. Persze nem ez az első – és bizonyára nem is az utolsó – ilyen jellegű kampány, ez a mostani azonban szokatlan felületeken is megjelent.

Az ICE 2010-ben, az "Operation in our site" elnevezésű akció keretében 120 domain nevet vont ellenőrzése alá („foglalt le”), amelyen a hivatal szerint szellemi jogokat érintő jogsértő tevékenység folyt. Az érintett honlapok között volt hamis terméket áruló portál, klasszikus letöltő oldal, de volt közöttük metaadat kereső is. A visszavett domaineken a döntés óta az ICE tájékoztató szövege volt látható.

Az amerikai jogszabályok értelmében, ha a domainek lefoglalását jogi úton nem támadják meg, úgy az érintett domainek az amerikai kormányzat birtokába kerülnek, így azokon a kormányzat által meghatározott tartalom jelenhet meg. A mostani kampány egyik legfontosabb eszköze, hogy a lefoglalt domainre „tévedő” látogatót közvetlenül a kampány saját YouTube csatornájához irányítják, és ezzel biztosítják a nagy nézettséget.

A kampány tartalmilag sok újdonságot nem hoz: a munkájáért aggódó, láthatólag nem tehetős, fásult filmipari szakember jelenlétével próbálja a tudatlan érdeklődőt lebeszélni az illegális filmletöltésről és a kalóz DVD-k megvételétől. Az amerikai szokásoknak megfelelően nem bízzák a tanulság levonását sem a nézőre, hanem szépen elmondják, hogy „a kalózkodás nem áldozat nélküli bűncselekmény”.

 
Címkék: usa szerzői jog kalózkodás jogérvényesítés

Harc az Európai Parlamentben az ACTA körül

Tucatnyi európai IP-lobbyszervezet írt levelet május 4-én az Európai Parlament elnökének, kérve, hogy az EP támogassa az ACTA elfogadását.

A levél itt elérhető: http://www.erikjosefsson.eu/sites/default/files/ACTA-Trade-Mark-Lobby.pdf. A szervezetek - köztük szerzői jogi oldalról a BIEM, a BASCAP, az IFPI és az MPA - jelezték, hogy elengedhetetlennek tartják az ACTA mihamarabbi elfogadását és hatályba lépését a jogérvényesítés javítása érdekében. Álláspontjuk szerint az európai gazdaságban is jelentős szerepet betöltő innovatív iparágakat indokolt lenne az ACTA  útján is védeni az óriási méretű kalózkodással, hamisítással szemben, amely folyamatosan komoly károkat okoz.

A levél feltehetően válasz arra a kezdeményezésre, amelyet az Európai Parlament zöld frakciója indított ezév kora tavaszán, felvetve, hogy az EP forduljon az Európai Bírósághoz, hogy az állapítsa meg, összhangban van-e az ACTA a Lisszaboni Szerződéssel, különösen pedig az alapjogi rendelkezésekkel, azon belül is az adatvédelmi előírásokkal. Ez utóbbi kezdeményezésről egyelőre nem döntött az EP plenáris ülése, mivel az ACTA végleges szövegét hivatalosan még nem kapták meg. Várhatóan a 2011. júniusi 7-i plenáris ülésen fognak szavazni arról, hogy az Európai Bírósághoz forduljanak-e. 

 

Miért bukott el a Google Books Módosított Megállapodás?

Márciusban hallhattunk arról, hogy Denny Chin bíró elutasította az Authors Guild (valamint a többi felperes) és a Google azon kérését, hogy a bíróság hagyja jóvá a felek között 2009 novemberében megkötött módosított megállapodást. Tekintsük át, mire vezethető vissza a bíró döntése, és hogy a sok kifogásolható részlet közül mi az, aminek a felülvizsgálata nélkül a felek meg se kíséreljenek egy újabb (immáron harmadik) megállapodással a bíróság elé lépni.

Chin bíró véleménye azok számára is hasznos olvasmány, akik csak most ismerkednek az esettel, mivel a dokumentum első része (p. 2-5.) a pert megelőző időszak legfontosabb információit gyűjti csokorba, melyet a módosított megállapodás leglényegesebb pontjainak ismertetése követ (p. 5-10.). Az ügy hátterét bemutató részt - előre vetítve az érdemi tárgyalás egyes sarokköveit - a módosított megállapodással szemben benyújtott (több százra tehető) ellenvetések tömör összegzése zárja (p. 10-13).

A csoportos perlés amerikai - egészen pontosan a kilencedik körzeti szövetségi fellebbviteli bíróság (Ninth Circuit) illetékességi területén alkalmazott - gyakorlata iránt érdeklődők számára kínál kiváló olvasmányt kínál a bírói vélemény 14-17. oldala. A Federal Rules of Civil Procedure 23(e)(2) szakasza szerint a pertársaság tagjaira nézve kötelező megállapodás csak akkor hagyható jóvá, ha "fair, adekvát és ésszerű, és nem összejátszás eredményeként született". A Ninth Circuit bírái a csoportos perlés keretében kötött megállapodások jóváhagyásakor az ún. Grinnell faktorokat szokták elemezni: (1) a pereskedés összetettsége, költségigénye és várható időtartama; (2) a pertársaság tagjainak reakciója a megállapodásra; (3) milyen stádiumban tart a peres eljárás; (4) a felelősség megállapításának kockázata; (5) a kártérítés megállapításának kockázata; (6) a pertársaság egyben tartásának kockázata a bírósági eljárás során; (7) az alperes képessége, hogy a tárgyalás során számára kedvezőbb döntést vívjon ki; (8) a megállapodással elérhető előny ésszerűsége a bíró által megítélhető kártérítés összegéhez képest; (9) a megállapodással elérhető előny ésszerűsége a pereskedéssel járó kockázatokhoz képest. Chin bíró szerint ezek közül mindössze kettő szól az ellen, hogy a megállapodást jóváhagyja [a (2) és a (7) pontok], a pertársaság tagjainak heves reakciója azonban minden más tényezőt felülír a bíró megítélése szerint. Ezt a több száz beérkező ellenvetés, illetve a pertársaságból kilépők magas száma (közel 6800 személy) indokolja. Vegyük sorra a legfontosabb panaszokat (melyek tárgyalása gyakorlatilag kitölti a dokumentum teljes további részét).

Chin bíró nem találta helytállónak azt a panaszt, mely szerint a módosított megállapodásról szóló értesítés inadekvát lett volna. A 36 nyelven íródott, több mint 1.26 millió példányban postázott értesítés, a külön e célra létrehozott weboldal, az ügy nyilvánossága mind arra enged következtetni, hogy szinte lehetetlen, hogy a módosított megállapodásról ne hallottak volna az érintettek. Ennél már inkább aggasztónak találta azokat a hangokat Chin bíró, melyek szerint a pertársaság nem képviselte adekvát módon valamennyi tagjának (többek között az akadémiai szféra tagjainak) érdekét.

helytállónak találta azonban a bíró azokat a kritikákat, melyek szerint a módosított megállapodás a kereteit túllépve olyat is szabályozni kívánt, amelyre nem is lett volna lehetősége. Egészen pontosan a módosított megállapodás a múltbéli szerzői jogsértések kompenzálása mellett a jövőre vonatkozó felhasználási jogokat is juttatott volna a Google-nek. Csakhogy a felek megállapodásukban nem rendelkezhetnek olyan magatartásokról, melyek az alapügyben foglaltaktól eltérő ténybeli alapokból következnek. Chin szerint a Google részére juttatott felhasználási jogok pedig ilyen eltérő magatartásnak tekinthetők. Ráadásul a Google pont az árva művek piacán tett volna szert kiemelkedő jogosultságokra, mely kérdést - annak össztársadalmi jelentőségére tekintettel a Kongresszusnak kellene rendeznie, semmint egy bíróságnak.

A legfontosabb szerzői jogi aggályokat az ún. "opt-out" szisztéma váltotta ki. Azok, akik nem kívánták könyveiket a Google Books projekt keretében elérhetővé tenni, korábban "kiléphettek" a rendszerből. Chin bíró szerint azonban a szerző azon (kizárólagos) joga, hogy műve hasznosításáról bármikor döntsön, megkérdőjelezhetetlen - határidőhöz nem köthető - alaptétele a szerzői jognak. Ráadásul az, aki a felek által megszabott időpontig nem lépett ki a rendszerből, e lehetőségtől végleg elesett. Sőt a Google részére biztosított felhasználási jogoknak "köszönhetően" a jövőbeli felhasználások ellen sem tiltakozhat kilépésével a szerző.

Az utolsó szerzői jogilag releváns kifogás szerint a módosított megállapodás jóváhagyása a nemzetközi szerzői jogi normákkal is ütközne. Chin bíró e kifogást azonban nem tárgyalta érdemben, inkább megjegyezte: íme egy újabb ok, amiért érdemes lenne a Kongresszusnak szabályoznia a kérdést. Ezen felül versenyjogi (p. 36-38.) és adatvédelmi jogi (p. 39-40.) kifogásokról is olvashatunk a dokumentumban, melyek elemzésétől kompetencia híján e helyütt eltekintek.

Konklúzió? A módosított megállapodás nem fair, nem adekvát, nem ésszerű. (Természetesen a megállapodás nem "összejátszás" eredményeként született, bár a bírói vélemény olvasásakor olyan érzetem támadt, mintha a felperesek kissé megrészegedtek volna a megállapodással összességében kivívott min. 125 millió dollártól.) Valamennyi fent említett kifogás közül azonban Chin bíró egyedül az "opt-out" rendszer felszámolását (kvázi egy "opt-in" rendszer kidolgozását) emelte ki, mint olyan feltétel, amelynek megfontolása sürgető lenne a felek részéről.

Valóban csak ennyi kellene ahhoz, hogy a rendszer működjön? Igyekezni fogok, hogy a közeljövőben e kérdést részletesen meg tudjam válaszolni. Ami az eljárás folytatását illeti, egyelőre nincsenek érdemi fejlemények. Eredetileg április 25-én került volna sor a következő meghallgatásra, azonban azt június 1-ére halasztották. Reméljük azután már tisztábban látunk.

 
Címkék: google usa szerzői jog könyvszkennelés

Mit jelent a jogsértő tartalom honlapról való eltávolítása?

A müncheni székhelyű bíróság (Amtgericht) egyik sajtóközleménye szerint egy nemrégiben jogerőre emelkedett ítélet (Urteil des AG München vom 31.3.10, AZ 161 C 15642/09) megállapította, hogy szerzői jogi jogsértést követ az, aki engedély- és jogdíjfizetés nélkül tesz fel térképet honlapjára. Az ítélet érdekessége, hogy az alperes ugyan a felperes felszólító levelét követően eltávolította a honlapjáról a térképre vezető közvetlen linket, azonban elmulasztotta a térképrészlet szerverről történő eltávolítását. Ezért a bíróság a link eltávolítása ellenére megállapította a szerzői jogi jogsértést és az alperest az elmaradt jogdíj és az ügyvédi költségek megfizetésére kötelezte.

A felperes kizárólagos joggal rendelkezett az eljárás tárgyát képező térkép felett. A különböző városok térképeit a felperes honlapján díjfizetés ellenében kínálta fel felhasználás céljából, ezek közé tartozott a térképrészletek saját honlapon történő felhelyezése  is.    

A tényállás szerint az alperes 2005-ben helyezte el honlapján a felperes Münchenről készült térképének egyik részletét, abból a célból, hogy az ügyfelek részére eligazítást nyújtson. Az alperes nem fizetett jogdíjat, illetve engedély nélkül használta fel a térképrészleteket. A felperes felszólítását követően eltávolította a térképrészlethez vezető linket, és kártérítést is fizetett. A térkép azonban az alperes szerverén fennmaradt, így a keresőmotor segítségével továbbra is megtalálható volt.

A bíróság a felperes kérelmének helyt adva megállapította, hogy a link eltávolítása nem elegendő, hiszen a nyilvánossághoz közvetítés abban az esetben is megvalósul, ha a jogsértő mű(részlet) a szerveren található, mivel az a keresőmotorok segítségével továbbra is hozzáférhető a nyilvánosság számára.

 
Címkék: keresőmotor bírósági ítélet jogérvényesítés jogellenesség

Special 301 Report - 2011

Az USTR (United States Trade Representative) idén is megjelentette a „Special 301” elnevezésű jelentését, ami az USA kereskedelmi külpolitikáját leginkább befolyásoló dokumentum a szellemi jogok területén.

A jelentés a kiemelt megfigyelési listán (priority watch list) említi Algériát, Argentínát, Kanadát, Chilét, Kínát, Indiát, Izraelt, Indonéziát, Pakisztánt, Oroszországot, Tájföldet és Venezuelát.

A megfigyelési listán – más államok mellett – megtalálható Finnország, Görögország, Olaszország, Norvégia, Románia, Spanyolország és Ukrajna. (emlékeztetőül: Magyarország tavaly került le a megfigyelési listáról). A jelentés Finnország esetén egyes gyógyszerkészítmények szabadalmi oltalmának hiányát kifogásolja, esetükben tehát nem szerzői jogi problémákkal indokolják a megfigyelési listán tartást. Olaszország esetén az USTR – értékelve az elmúlt évek eredményeit – engedélyezi az ún. Out-of-Cycle eljárást, amely további előrelépés esetén lehetőséget ad arra, hogy adott ország már év közben lekerüljön a megfigyelési listáról. Románia esetén elsősorban azt kifogásolja az USA, hogy nem megfelelő a bűnüldöző hatóságok és a jogosultak közötti kapcsolattartás, és a jogérvényesítési eljárások száma is csökkent. Spanyolország esetén pedig a legnagyobb gondot az jelenti, hogy miközben – a jelentés szerint – a jogérvényesítési eljárások nem elég hatékonyak, a jogosultak nem kaphatják meg a jogsértők adatait sem, így maguk sem léphetnek jogaik biztosítása érdekében.

A jelentés az év legfontosabb fejleményeként az ACTA (Anti Counterfeiting Trade Agreement) véglegesítését jelöli meg, amelynek tárgyalásain az USA mellett az Európai Unió, Japán, Korea, Mexikó, Marokkó, Új-Zéland és Svájc vett részt.

 
Címkék: internet usa ustr special 301 jogérvényesítés

Fotó a sajtóban (A Natascha Kampusch ügy szerzői jogi vonulata)

Figyelemre méltó a C-145/10 sz. ügy (Painer ügy – ez az ügyben érintett fotós neve, de egyszerűbb lesz Natascha Kampusch ügynek hívni), amelyben a főtanácsnoki indítványnál tartunk.

Egy szabadúszó portréfotós beállított óvodai portrét (tehát aggálytalanul: művészi fotót) készített a gyermek Natascha Kampuschról még jóval elrablása előtt, amelynek felhasználására senkinek nem engedett jogot. Kép másolatokat értékesített csupán felhasználási jogátengedés nélkül. Minden értékesített kép hátoldalán fel volt tüntve a szerző neve és cége.

Az elrabolt Natascha kiszabadulását (2006) követően különböző osztrák és német nyomtatott újságok/folyóiratok közölték a képeket a szenzáció kapcsán. Egyesek közülük közöltek „öregített fotót” is, amelyet digitális úton az eredetiről készítettek (foto-fit). A fotók közléséhez nem kértek engedélyt a szerzőtől. Állítólag egy hírügynökségtől szerezték a fotókat.

Az Európai Bírósághoz egy osztrák bíróság utalása nyomán került az ügy előzetes döntésre. Van az esetnek e blog olvasói számára nem különösebben fontos joghatósági vonzata (tárgyalhatja-e egy bíróság az osztrák és német területen elkövetett jogsértés ügyét), de a lényeg az, hogy fennáll-e szabad felhasználás, vagy a fotókat csak engedéllyel lehetett volna közölni, és átdolgozásnak minősül-e a foto-fit.

A főtanácsnok nagyon szakszerűen értelmezte a jogot (joghatósági rendelet, védelmi idő irányelv, infosoc irányelv, Alapjogi Charta és EEJE együtt). A legfontosabb szerzői jogi kérdés ugyanis arra irányult, hogy lehet-e az alkalmazandó szerzői jogi szabályokat az Alapjogi Charta 17. Cikke (tulajdon védelme) és az EEJE tulajdonvédelmi szabálya alapján akként érteni, hogy a fotókat, lévén közel a valósághoz, gyengébb jogvédelem illeti meg. Másfelől nézve az a kérdés azt jelenti, hogy lehet-e fotók esetében szélesebben érteni a szabad felhasználást, mint más művek esetén.

Ami nem került elő, az a mindkét alapjogi instrumentumban védett sajtószabadság, holott lehet, hogy számos bíróságon ezzel is próbáltak volna az alperesek védekezni.

A főtanácsnok szerint a portéfotó is mű, ha azon az egyéni-eredeti jelleg kimutatható. Ez a védelem nem gyengébb pusztán amiatt, hogy fotóról van szó. Ha kimutatható a műfaj okán szűkebb alkotói játéktér, és ezt az alkotó kihasználja, a védelem fennáll. A sajtóközlemény, mint idéző mű idézheti a fotót is, de be kell tartania az idézés szabályait (névfeltüntetés, hacsak nem lehetetlen). "Automatikus” sajtó szabad felhasználás még az eltűnt személy keresésére, mint közbiztonsági célra tekintettel sincs, de a tagállami szerzői jogok a folyamatba tett hatósági eljárásokra tekintettel ezt előírhatják. A portéfotó öregítése (foto-fit) pedig engedélyköteles többszörözés, tehát nem is átdolgozás, hiszen az öregítés nem ad hozzá egyéni-eredeti formába öntött tartalmat az eredeti műhöz.

A fénykép szerzői jogi védelme a védelmi idő irányelv 6. Cikkén alapul. A lehetséges szabad felhasználások az idézés ( infosoc irányelv : 5. Cikk 3.d): idézés például kritikai vagy ismertetési céllal, amennyiben lehetséges, a forrás feltüntetésével - beleértve a szerző nevét is -, vagy a hatósági/bírósági eljárás (e) pont): közbiztonság érdekében történő, illetve közigazgatási, parlamenti vagy bírósági eljárások megfelelő lefolytatása , valamint ezekről készült tudósítások célját szolgáló felhasználás. A foto-fit engedély nélküli többszörözésének jogalapja az infosoc irányelv 2. cikke.

A döntő kérdés a szabad felhasználás megítélésében az volt, hogy a hatósági/bírósági eljárások céljára fennálló szabad felhasználás (indult eljárás természetesen Natascha Kampusch kiszabadulása után) kiterjed-e az eljárásról (is) önként tudósító sajtóra, vagy sem. A főtanácsnok válasza magától értetődően nem.

Az más kérdés, hogy egy hatósági/bírósági tagállami eljárási szabály "bevonhatja" a sajtót az eljárásba, például úgy, hogy egy személyt a hatóságok a sajtó útján keresnek, és ennek kapcsán használnak fel szerzői jogi védelem alatt álló fotót. Az sem lenne tilos, hogy az infosoc irányelv "joker" felhatalmazása alapján (az utolsó, o) pont a választható szabad felhasználások listájában) egy tagállam megengedje a sajtónak, hogy a hatósági eljárásokról szóló tudósításokban szabadon felhasználjon műveket bizonyos korlátok között. Ilyen tagállami szabályok nemlétében azonban nem lehet "ellovagolni" a szabad felhasználások határmezsgyéjén. Az sem közömbös, hogy kétség kívül üzleti célú felhasználásról volt szó.

Nem valószínű, hogy az EUB másként fogja látni az ügyet. Logikailag zárt az érvelés.

Azt pedig csak találgatni lehet, hogy mi történne egy ilyen ügyben egy hipotetikus (illetve már nem is hipotetikus) alapjogi bíráskodásban, vagy akkor, ha az alperesek a sajtószabadságra is hivatkoznának. A sajtószabadságra való hivatkozások az ehhez hasonló esetekben eddig Európában általában olyan döntésekre vezettek, amelyek azt vizsgálták, hogy vélemény-alkotási céllal, és ahhoz igazodó mértékben került-e sor a felhasználásra, ha az meghaladta az idézés korlátjait. A jogbiztonságnak enyhén szólva is nem tenne jót, ha egy kizárólagos jog bírói gyakorlatban alaposan értelmezett belső korlátjának határai elmosódnának amiatt, hogy egy másik alapjog szempontjából e határokat át lehetne lépni. Képzeljük el, amint az Alaptörvény új, a tulajdont korlát mellett védő szabálya alapján oda jut el az alapjogi bíráskodás keretében eljáró fórum, hogy a fotó közléséhez tájékoztatási közérdek fűződik (a hatóságok nem keresték ekkor Kampuscht!), ezért nem lehet eredménnyel hivatkozni az idézés feltételeinek a hiányára. Számítana-e (vagy inkább: számít majd-e) egy ilyen hipotetikus, az alapjogokat összemérő ügyben az, hogy az intimszférája legmélyebb rétegét érintő ügyben az a személy, akit a fotó ábrázol, a sajtó elé áll-e önként az ügyével, vagy inkább a háttérben marad, és senkinek nem ad engedélyt az ügyének /sztorijának a közlésére. Vagy még tovább menve: az mérlegelendő-e, ha az érintett személy ugyan a sajtó elé áll, de kizárólagos jogot enged egy meghatározott fórumnak? Kihat-e ez a tény arra (egy alapjogi bíráskodásban), hogy jogszerűtlen a másik fórum engedély nélküli fotó-közlése? Ma még nem tudható a válasz, ez az oka annak, hogy az itt olvasható gondolatok blogban és nem szakcikkben kaptak helyet.

Egyébként egy, az alperesek javára szóló döntés az elemzett, vagy ahhoz nagyon közel álló ügyben pedig hétköznapi (etikai) értelemben sem lenne igazságos. Közönséges profitszerzési cél mozgatta a fotók felhasználását. Az újságok könnyedén megtalálhatták volna a szerzőt. Ha a szerző megtagadta volna az engedély megadását, akkor pedig legfeljebb fénykép nélkül jelentek volna meg a cikkek, vagy végső soron ugyanezt a jogsértési eljárást kockáztatták volna meg a felhasználók.

 
Címkék: szerzői jog európai bíróság

Kiváló áttekintő tanulmány a fájlcseréről

Az Amszterdami Egyetem Jogi Karának Információs Jogi Intézetének (IVIR) kutatója, Nico van Eijk áttekintő tanulmányt készített a fájlcseréről az Európai Parlament Jogi Bizottsága felkérésére. A rövid tanulmány kiváló kiindulópontja lehet azoknak, akik épp csak ismerkednek a fájlcsere fogalmával, és a legalapvetőbb jogi  problémákkal.

A tanulmány célja nem az, hogy részletesen elmerüljön a fájlcsere egyes részkérdéseiben, hanem az, hogy gyors, könnyen érthető és világos áttekintést adjon az érdeklődők számára. A szerző ennek megfelelően arra törekedett, hogy a felvillantott kérdéseket röviden, lehetőleg semleges nézőpontból tárgyalja, miközben a végjegyzeteivel és további tanulmányokra való hivatkozással az érdeklődők számára lehetőséget ad a mélyebb kutatásra is. A szerző mindemellett saját véleményét sem rejti véka alá, így az olvasó számára világossá válhat, hogy a professzor mit gondol a fájlcserében résztvevők büntetőjogi fenyegetéséről vagy a közvetítő szolgáltatók felelősségéről.


Prof. Dr Nico van Eijk
(forrás: IVIR)

A tanulmány nem általában foglalkozik a fájlcserével, hanem annak csupán a leggyakrabban alkalmazott három internetes formáját (peer-to-peer, usenet, direct download link) állítja az áttekintés középpontjába. A fogalmak tisztázását követően eligazítást ad letöltés és a feltöltés (megosztás) általános jogi megítéléséről, kellő figyelmet szánva a nemzeti megoldások közti különbségekre is. Ezt követően a jogérvényesítés különböző szintjeire hívja fel a figyelmet a szerző, ennek keretén belül tárgyalja a polgári, büntető és közigazgatási jogérvényesítés alapvető szabályait. A tanulmány következő fejezete a „fokozatos válasz” (graduated response) néven emlegetett megoldást elemzi két európai példán, a francia HADOPI és az angol Digital Economy Act által bevezetett rendszeren keresztül. A tanulmány utolsó fejezet a fájlcsere gazdasági és kulturális hatásairól tesz említést, elsősorban egy holland tanulmány eredményeit felhasználva.

 
· 1 trackback Címkék: szerzői jog fájlcsere jogérvényesítés peer to peer

Átadták a Millenniumi Díjakat

A Szellemi Tulajdon Világszervezete (World Intellectual Property Organization - WIPO) 2000-ben döntött úgy, hogy minden év április 26-án megünnepli a szellemi tulajdon világnapját. E napon a világ társadalmi fejlődéséhez és haladásához meghatározó módon hozzájáruló műszaki alkotók és művészek munkásságát, valamint eredményeit ünnepelik; idén a világnap témája a jövőtervezés volt.

Ezen alkalomból április 26-án került megrendezésre a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szervezésében az a díjátadó ünnepség, amelyre a Budai Várnegyedben található MTA Zenetudományi Intézetben került sor.

A köszöntők után kiosztásra kerültek a 2011. évi Millenniumi Díjak. A kitüntetettek a magyar művészeti és technológiai kultúra örökségének ápolásában, közvetítésében és védelmében játszanak kiemelkedő szerepet. Így díjazásban részesült a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet, a Typotex Elektronikus Kiadó, és a 77 Elektronikai Műszeripari Kft.

Az ünnepséget követően lehetőség nyílt az Intézetben található „Opera és nemzet” című emlékkiállítás megtekintésére, mely méltó befejezése volt a szellemi tulajdon világnapja kapcsán szervezett programsorozatnak.

Még aznap került sor az ún. stratégiai partnerségi megállapodás megkötésére, amelyet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium és a tizenhat szellemi tulajdon védelmével foglalkozó szervezet ünnepélyes keretek között írt alá a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának székházában.

 
Címkék: wipo

Stratégiai partnerség

A tegnapi nap híre, hogy stratégiai partnerségi megállapodást kötött egymással a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, és tizenhat, a szellemi tulajdon védelmével foglalkozó szervezet.

A jogszabályalkotás során a civilek bevonása régi demokratikus hagyomány. 2010-ben az új Kormány vezette be azt a megoldást, hogy a társadalmi véleményezés során előre szerződést köthet azokkal a szervezetekkel, akiket egyes területek különösen is érintenek, és akiktől szakmai inputot vár a jogszabályalkotás során. Ezt hívja a vonatkozó törvény "közvetlen egyeztetésnek", amely érdekében születnek a stratégiai partnerségi megállapodások.

"A jogszabály előkészítéséért felelős miniszter e megállapodások révén szoros együttműködést alakíthat ki azon szervezetekkel, amelyek készek a kölcsönös együttműködésre, és amelyek az adott jogterületek szabályozásának előkészítésében széles társadalmi érdeket jelenítenek meg vagy az adott jogterületen tudományos tevékenységet végeznek." [2010. évi CXXXI. tv., 13.§ (1)]

Maga a megoldás még túl új ahhoz, hogy annak tapasztalatairól is beszámolhassunk. Az biztos, hogy a szerzői jog területén a most stratégiai partnerré emelt civil szervezetek korábban is törekedtek arra, hogy az általuk képviselt alkotók, előadók, kiadók, szakemberek véleményét a jogalkotás során hallassák. Így talán a változás inkább formai- és gesztusértékű.

Mindenesetre íme a tegnapi megállapodással érintett 16 szellemi tulajdoni szervezet közül azok, amelyek a szerzői jog területén működnek:

  • MIE - Magyar Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Egyesület - ez egy szellemi tulajdonjogokkal foglalkozó szakembereket tömörítő szakmai egyesület.
  • MSZJF - Magyar Szerzői Jogi Fórum Egyesület, - E.SZER.INT blogunk "anyukája", a MIE-hez hasonlóan szakemberek egyesülete, de csak szerzői jogi területen működik.
  • Hungart Vizuális Művészek Közös Jogkezelő Társasága Egyesület - a festők, szobrászok, grafikusok, fotográfusok (stb.) közös jogkezelője.
  • Filmjus Filmszerzők és Előállítók Szerzői Jogvédő Egyesülete, - operatőrök, forgatókönyvírók, rendezők (stb.) és filmelőállítók egyes jogait kezeli.
  • EJI - Művészeti Szakszervezetek Szövetségének Előadóművészi Jogvédő Irodája, - a zenészek, táncosok, színészek, énekesek és más előadóművészek közös jogkezelője.
  • MAHASZ - Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége, - a hangfelvétel-előállítói szomszédos jogok közös jogkezelő szervezete.
  • Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület, - zeneszerzők, szövegírók, zeneműkiadók és kisebb részben irodalmi szerzők közös jogkezelője.
  • Magyar Reprográfiai Szövetség, - a reprográfiai díjak beszedését végző szervezet, tagjai a MASZRE, a HUNGART, az Artisjus és a Repropress.
  • MASZRE - Magyar Szak- és Szépirodalmi Szerzők és Kiadók Reprográfiai Egyesülete, - a reprográfiai díjakból az irodalmi szerzőknek és kiadóknak járó rész felosztását végző közös jogkezelő.
  • Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai Egyesülete, - a reprográfiai díjakból a napilap- és folyóirat-kiadóknak járó rész felosztását végző közös jogkezelő.
  • ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért - a jogsértések elleni közös fellépésre és a szerzői jogi tudatosság növelésére hozta létre 5 közös jogkezelő: az Artisjus, az EJI, a FILMJUS, a HUNGART és a MAHASZ.
 
Címkék: artisjus szerzői jog kim proart mahasz maszre jogalkotás filmjus eji mie szellemi tulajdon nemzeti hivatala mszjf hungart reprografiai szovetseg repropress

Fenntartható kultúra. Gondolatok a szerzői jog világnapján

Amikor 1998-ban először találkoztam az egyetemen a szerzői jog sűrűjével, azon kevés szerencsések közé tartozónak mondhattam magam, akik a WIPO-tól akkor nyugdíjba vonult id. Ficsor Mihálytól tanulhattam az „internet és szerzői jog” témát. Ő mondta bevezetésként azt a viccet, amellyel a ’90-es évek technológiai sajtója viszonyult a WIPO-ban zajló szerződésalkotási munkához.

- Van egy rossz hírem. Egy szerzői jogászokat szállító busz lezuhant a Golden Gate-ről, és mindannyian szörnyethaltak.

- És mi ebben a rossz hír?

- Volt két üres szék...

A feszültség, amely a digitális tartalomfogyasztási szokások és a legális piaci alternatívák közti szakadék miatt mind szélesebb társadalmi rétegben jelentkezett, az elmúlt 15 évben nem csökkent. A minap az egyik fórumon láttam, hogy nickje alatt azt az önmeghatározást adja magáról egy aktív tag: „Jogvédő. Öld szívből!”
 
Világnapok
A szerzői jog világnapja van április 23-án. Mit is ünnepeljünk tehát?!
Új szemléletre van szükség, amivel a szerzői jogot a XXI. század számára értelmezni tudjuk.
Segítséget nyújt nekünk ehhez egy másik világnap.
Egy másik világnap, amely éppen a szerzői jog világnapja előtt van. A Föld napja – április 22.
A környezetvédelem látszólag messze áll a szerzői jog világától. Talán ezért is néztek furcsán kollégáim, amikor először javasoltam az Artisjusban, hogy indítsunk belső programot „Jogkezelés Zölden” néven, amellyel figyelünk a természeti környezetünkre, és hatékonyabb működésre állunk át. És ne féljünk beszélni erről.
 
Fenntartható fejlődés
A távolság azonban csak látszólagos, hogy rátérjek végre a lényegre. A „környezetvédelem” ugyanis önmagában értelmezhetetlen fogalom. Mert hogyan is védhetnénk legjobban a környezetünket? Hiszen a szennyezés legnagyobb oka az ipari fejlődés. Térjünk vissza mind az ősember-létre?
A környezetért aggódók jó három évtizede felismerték, hogy helyesebb inkább a „fenntartható fejlődés” fogalmát használni, amelynek az 1987-ből származó definíciója az ENSZ Brundtland Bizottságának jelentése szerint:
A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generáció szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generáció esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.
A fenntarthatóság fogalma a természeti környezettel kapcsolatban kerül a leggyakrabban használatra, de van helye más tudományok, a gazdaság vagy a kultúra területén is. Nem éppen erre a „fenntarthatóságra” van szükség a kulturális iparban is?
Ezt ismeri fel az Artisjus új, 2011-ben megfogalmazott küldetésnyilatkozata, amely – ezt bizton állíthatom – a világ egyik legmodernebb ilyen szövege. 
Felelősség...
...a környezetért - Felismerjük felelősségünket a természeti környezetért, és csökkentjük környezetterhelésünket. A környezettudatos magatartásra minden velünk kapcsolatban álló érdekgazdát ösztönzünk.
...a fenntartható zeneiparért - Több mint száz éve működünk a szerzőijog-kezelési területen; nem rövid távú sikerekért dolgozunk, hanem hosszútávon fenntartható kulturális piacokért, kiszámítható jogdíjbevételekért.
 
Fenntarthatóság a szerzői jogban
Azt vallom, hogy a fenntarthatóság az az új szemlélet, ami a szerzői jog jelenlegi válságából kiutat jelenthet. De hogyan is érthetjük ezt?
1.       A szerzői jog maga, alapjaiban véve is a fenntarthatósági szemléletet tükrözi. A jogdíj ugyan teher a vállalkozónak, aki műveket használ fel; ez az eszköz azonban képes arra, hogy ösztönözze a szereplőket a folyamatos alkotásra és a művek közönséghez közvetítésére. Természetesen nem hanyagolható el az alkotók belső késztetetése is, de drága szoftverek, filmsorozatok, igényesen tipografált és lektorált könyvek, színvonalas zenei videók csak a szerzői jog segítségével születhettek.
 
2.       Értelmezhetjük a fenntarthatóságot a tömeges fájlcsere időszakában úgy is, mint egy figyelmeztetőn felemelt mutatóujjat. Igen, tudom, hogy sokan töltenek le zenét, filmet, regényt vagy szoftvert az ingyenes, illegális forrásokból, és hogy nem tartják ezt lopásnak vagy tisztességtelen magatartásnak. De nézzük ezt a kérdést a fenntarthatóság szempontjából, és azt találjuk: nem is kell foglalkoznunk ezekkel az erkölcsi értékítéletekkel, nem kell ezeken hasztalan vitákat folytatnunk. A „mindenki mindent ingyen néz/hallgat, csak az internetszolgáltatónak fizetünk” állapot ugyanis középtávon sem fenntartható modell. Ennek talán első áldozatai a napilapok és folyóiratok lehetnek, akik most már a szomszédunkban is alternatív üzleti modelleket keresnek a fenntartható fejlődés érdekében.
 
3.       Vannak „digitális gondolkodók”, akik szerint a kulturális iparnak alternatív üzleti modellekre van szüksége, és példákat hoznak a Szájbergyerektől hétköznapibb esetekig (szállodában a vendégeknek értékesített CD-k). Természetesen sok ilyen üzleti megoldás található ki. A fenntarthatóság azonban számomra azt jelenti, nem újabb és újabb „kreatív üzleti ötletekre” van szükség, hanem követhető modellekre. A Szájbergyerek internetről indult sikere néhányak számára megismételhető, de egy egész iparág nem tud erre építeni. A YouTube tele van zenével. Hányat kap fel belőle a népakarat?
 
4.       Hogy ne legyünk álszentek, a fenntarthatóság azt is jelenti, hogy a szerzői joggal nem szabad visszaélni. Globális médiavállalatok, lemezkiadók, filmforgalmazók, könyvkiadók „ülnek” óriási szerzői jogi kincsesládákon, és ez hatalmat jelent számukra. A hatalomnak pedig mindig párja a felelősség. Azt hiszem, sokaknak van oka az önkritikára.
 
5.       Ezért a „Jogkezelés Zölden” az Artisjus jelenlegi vezetése számára nemcsak azt jelenti, hogy kevesebb széndioxidot pöfögünk ki, hanem azt is, hogy csak olyan díjmértéket, olyan szerződést, olyan felhasználási feltételeket alkalmazunk, amelyek a szerzők számára úgy biztosítanak jogdíjbevételt, hogy közben az érintett iparágat sem lehetetlenítik el. Ez az internet kihívásai közepette korántsem egyszerű feladat, de törekszünk rá. Idéntől kifejezetten is, a „fenntarthatóság” fogalma alatt.
Fenntartható kulturális ipar! Boldog születésnapot!
2011. április 23.
Dr. Tóth Péter Benjamin
 
Címkék: internet artisjus szerzői jog fájlcsere
süti beállítások módosítása