A The Pirate Bay is a felhőben jár

Az elmúlt hónapokban számtalanszor hallhattunk a cloud computing (számítógépes felhő) előretöréséről, így az Apple, a Google és az Amazon felhő alapú zeneszolgáltatásáról, vagy arról, hogy a BitTorrent kiötlője is az ég felé tekint mostanság. A legújabb hír szerint már a The Pirate Bay alapítói is a felhőkbe vágynak: beindult a Bayfiles oldal. 

A TorrentFreak augusztus 29-én tette közhírré, hogy Bayfiles néven új felhő alapú tárhely-szolgáltatást indítottak a perükről híres svéd torrent tracker alapítói (egészen pontosan ketten: Fredrick Neij és Peter Sunde), azonban úgy, hogy a jogi kockázatokat a lehető legminimálisabbra szorítsák, például nem csatolnak keresőmotort az oldalhoz.

A DDL szolgáltató regisztráció nélküli ingyenes, regisztrációhoz kötött ingyenes és fizetős prémium verziót is kínál, a nyitó oldal tanúsága szerint ez a feltöltött tartalmak mérete (vagyis a lefoglalt tárhely) vonatkozásában releváns (250MB, 500MB és 5GB a fenti sorrend fényében). Ennek ellenére valószínűnek tűnik, hogy - hasonlóan a többi DDL szolgáltatáshoz - a le- és feltöltési sebesség szempontjából sem mindegy, hogy ki melyik verziót választja.

A Bayfiles Limited Hongkongban került bejegyzésre, ami pikáns fűszerként hat a fájlcsere világában, a The Pirate Bay üldöztetése során ugyanis a trackert elsősorban olyan országokba igyekeztek áttelepíteni, ahol az alapítók úgy remélték, hogy a jogosultak nem találhatnak a nyomukra. Ehhez képest most úgy tűnik, hogy az oldal az amerikai előírásokkal összhangot mutató hongkongi jogszabályoknak tökéletesen megfelelni igyekszik, így állítólag az elektronikus kereskedelem esetén elengedhetetlen "DMCA ügynök" is meghatározásra került. Ámbátor a mellékelt képen látható "Contact us" rovatból kiderül, hogy az ügynök személye - akit bár a hongkongi szerzői jogi hivatal minden bizonnyal ismer - az átlag megkereső előtt rejtve marad. A "Copyright/DMCA" opció pedig elég szegényesen hat, sőt első ránézésre az eltávolítás iránti értesítést benyújtani szándékozónak érdemes először annak utána járnia, hogy a  hongkongi DMCA szabályok milyen feltételeket támasztanak egy értesítés szabályszerűségéhez.

A hírről egyébként az ITCafé is beszámolt.
 
Címkék: internet szerzői jog fájlcsere dmca tárhely szolgáltatás pirate bay ddl

Könyvajánló: Formalities in Copyright Law. An Analysis of Their History, Rationales and Possible Future

 

A Kluwer Information Law elnevezésű sorozata új kötettel gazdagodott ebben a hónapban, megjelent ugyanis Stef van Gompel, az amszterdami IVIR kutatójának szerzői jogi védelem alakszerűségéről írt könyve.
 
A szerzői jogászok gyakorta vitathatatlan alaptörvényként tisztelik a Berni Uniós Egyezmény 5. cikkét, amely a tagállamok számára megtiltja, hogy a szerzői jogi oltalmat alakszerűséghez kössék. A jelentős kreatív iparral rendelkező államok közül talán a legtovább az USA állt ellen e szabálynak, mivel az Egyesült Államok csak 1989-ben csatlakozott az akkor már évszázados múlttal rendelkező egyezményhez. Az USA azonban e tekintetben nem adta fel teljesen korábbi megközelítését, hiszen a jogérvényesítés tekintetében ma is jelentős körülmény, hogy a művet bejegyezték-e a Copyright Office által vezetett nyilvántartásba.
 
Stef van Gompel (forrás: IVIR)
 
A szerzői jogi védelem alakszerűséghez kötése az elmúlt években ismét az érdeklődés középpontjába került, mivel a tapasztalatok szerint a jogérvényesítést jelentősen megkönnyítheti, ha az igény alapját egy nyilvános, vagy akár közhiteles nyilvántartás szolgálja. A nemzeti jogalkotó helyzete azonban nem egyszerű, hiszen a BUE tiltása okán a bejelentést nem írhatja elő.
 
A szerző ezt a problémát járja könyvében körbe, megvizsgálva először a formalizmusok nemzeti történetét, a nemzetközi jogi tilalom okait, és bemutatva a tiltás előnyeit és lehetséges hátrányait.
 
A könyv megrendelhető a kiadó honlapján.

 

 
Címkék: könyv szerzői jog

Jó értesítés nélkül nem viszed semmire

Döntetlenszagú ítélet hozott William Pauley, a new yorki déli körzeti szövetségi bíróság bírája, a Capitol Records v. MP3Tunes ügyben 2011. augusztus 22-én. A tárhely szolgáltató ellen az EMI (és több más jogosult, köztük a perhez nevét adó Capitol) indított pert azért, mert az MP3tunes használói a jogosultak engedélye nélkül többszöröztek legkevesebb 350 dalt és album borítókat. A bíróság azonban csak részben adott helyt a keresetnek.

Michael Robertson (aki az MP3.com alapítójaként 2000-ben már átélt egy hasonló kaliberű pert) 2005-ben alapította az MP3tunes.com oldalt, melyen 2005 ősze óta lehet free és premium szolgáltatás keretében online zenei tartalmakat tárolni. Az ítélet szerint több mint 300.000 regisztrált felhasználója volt az oldalnak.

Bár a zenei tartalmakat a felhasználók a számítógépeikről is feltölthették (a LockerSync programmal), az igazi problémákat az MP3tunes mellett működő Sideload oldal létezése szülte. Az ingyenesen elérhető zenei tartalmakra utaló linkgyűjtemény (melynek jogszerűsége nem képezte a per tárgyát) használata során letöltött zenei tartalmakat ugyanis az MP3tunes a felhasználó tárhelyén is (ingyen) mentette. A Sideloadon elérhető linkek indexét, melyet az MP3tunes szerverein tároltak, a szolgáltató a felhasználókkal "együttműködve" állította össze: a Sideload plug-in használói által fellelt zenefájlok (és weboldalak) automatikusan bekerültek a linkgyűjteménybe.

Az MP3tunes-t végül 2007 végén azért perelte be több zenei kiadó, mert a weboldal üzemeltetői három értesítési és eltávolítási (É&E) levélnek is csak részben tettek eleget. Bár a levélben foglalt tartalmakra utaló Sideload linkek törlésre kerültek, nem így az MP3tunes fiókokba másolt példányok, és az MP3tunes nem tett eleget a kiadók azon "kérésének" sem, hogy még a notice-and-take-down levelekben konkrétan meg nem jelölt műveket is töröljék a rendszerből.

Az ítélet rendhagyó módon előbb a DMCA felelősségkorlátozási tételeit (safe harbor) vette szemügyre, s csak ezután tért ki az elsődleges és a másodlagos felelősség kérdéseire (holott ezt fordítva lenne szerencsés). Mindenesetre az ítélet (mely itt érhető el) nyomvonalán haladva tekintsük át a felperesek által a safe harbor rendelkezésekkel összefüggésben felhozott érveket és azok sorsát:

1. Az MP3tunes elmulasztott ésszerűen fellépni az ismételt vagy kirívó jogsértőkkel szemben. Az amerikai joggyakorlat szerint ésszerűnek akkor nevezhető az ismételt jogsértőkkel szembeni fellépés, ha a) van az elektronikus kereskedelmi szolgáltatónak értesítési és eltávolítási politikája; b) a szolgáltató nem akadályozza a jogosultat az É&E levelek kiküldésében; és c) megfelelő körülmények között megszünteti azok felhasználói jogosultságát, akik ismételt vagy kirívó jogsértést követnek el.

S bár a felperesek szerint az MP3tunes szándékosan "elfordította tekintetét" a jogsértőkről, a bíróság szerint azonban a szolgáltató azzal, hogy felszámolta 153 ismételt jogsértő accountját, igazolta a felperesek állításának téves voltát. A bíróság azt is kiemelte, hogy míg azok a felhasználók, akik engedély hiányában is tudatosan feltöltenek tartalmakat a netre, eltérően ítélendők meg azoktól, akik pusztán személyes célokra töltenek le az internetről dalokat (mint a jelen esetben is). (Az amerikai szerzői joggal kapcsolatos ismereteim szerint ezt volt az első olyan - digitális szerzői jogi - ítélet, amelyben ez az érvelés szó szerint elhangzott!)

2. Az MP3tunes nem tett eleget az értesítési és eltávolítási levelekben foglaltaknak. A bíróság a Viacom v. YouTube ügyben foglaltakra hivatkozással jelezte, hogy inadekvát az olyan É&E levél, amely pontatlanul vagy hiányosan tartalmaz az érintett műre vagy felhasználásra vonatkozó utalásokat. (Hogy mennyire fontos ez, lásd az alábbi kutatás eredményét.) Épp ezért a felperes követelését elutasítva nem marasztalta el a bíróság az MP3tunes-t azért, mert az nem tett eleget a levelek azon kérésének, hogy töröljék a speciálisan meg nem határozott műveket, illetve minden más művet, melynek szerzői jogai az EMI-t illetik. Azon művek másolatait azonban, melyeket az felperesek pontosan megjelöltek, a bíróság szerint az MP3tunes-nak törölnie kellett volna a felhasználók tárhelyéről is, mivel a jogosulti értesítés ezek beazonosítására egyértelműen alkalmas volt.

3. Az MP3tunes figyelmen kívül hagyta a jogsértésre utaló egyértelmű tényeket (red flag test). Bár a felperesek szerint az MP3tunes üzemeltetői tisztában kellett, hogy legyenek a Sideload oldalról elérhető tartalmakat kínáló forrásoldalak nyilvánvalóan jogsértő voltáról, a bíróság szerint ez nem nyert bizonyítást. Ismét a Viacom ítéletből kiindulva a bíróság úgy érvelt, hogy az általános ismeret önmagában nem elegendő, az érintett weboldalakon található olyan szavak pedig, mint "free", "mp3" vagy "file-sharing", önmagukban nem tekinthetők "nyilvánvalóan" jogsértésre utalónak. (A bíróság finoman jelezte, hogy az EMI is gyakran ingyenesen tesz az interneten hozzáférhetővé tartalmakat.)

4. Az MP3tunes kontrollálta a jogsértéseket és profitált azokból. A felperesek szerint az MP3tunes által nyújtott szolgáltatás alkalmas arra, hogy felkeltse az érdeklődést a weboldal iránt, illetve hogy növelje annak látogatottságát. A bíróság szerint azonban, mivel a szolgáltató ingyenesen tárolta a Sideload oldal segítségével letöltött tartalmakat a felhasználói tárhelyeken, a fenti érvelés alaptalan. Ha ez így lenne, akkor a Google vagy a Yahoo! keresőmotorjait is könnyedén felelősségre lehetne vonni, ami a bíró szerint a DMCA lényegét ásná alá.

Ami pedig a szerzői jogi felelősséget illeti: mivel a bíróság szerint ad 1) a felperesek egyértelműen rendelkeztek a kérdéses művek szerzői jogával és ad 2) az alperes szolgáltatását igénybe vevők bizonyíthatóan engedély nélkül használták fel e műveket, az MP3tunes "közreműködői felelősségének" ("contributory liability") megállapításához szükséges közvetlen jogsértés adottnak vehető. A közreműködői felelősség megállapítása pedig akkor lehetséges, ha a feltételezett jogsértőnek ad 1) tudomása van a felhasználó(k) által elkövetett közvetlen jogsértés(ek)ről és ad 2) lényeges módon hozzájárul e jogsértés(ek)hez. A bíróság szerint az MP3tunes egyértelműen be tudta azonosítani valamennyi letöltést, ezért a tudati oldal világosan igazolható. Akárcsak a közreműködés, mely megvalósul, ha a szolgáltatás az egyedüli eszköze a jogsértés elkövetésének. Ehhez ugyanis a tények fényében nem férhetett kétség.

Bár hangsúlyozom, hogy rendhagyó, hogy előbb a kimentésről elmélkedett a bíróság, s csak aztán tért ki a felelősség kérdésére, a konklúzió világos: az MP3tunes nem tartozik felelősséggel az eltávolított, illetve a felperesek által konkrétan meg nem jelölt tartalmakért, azonban a jogsértés megállapítható a világosan megjelölt tartalmak tárhelyen tartása miatt.

Mi várható az ügytől? Először is ez csak egy elsőfokú ítélet, és mind a képen látható Robertson, mint a felperesek minden bizonnyal fellebbezni fognak. (Sok egyéb kérdésről szót sem ejtettem, de már így is hosszú a bejegyzés.) Én személy szerint a safe harbor rendelkezésekkel kapcsolatban a 3. és 4. pontban említettek sorsát tartom bizonytalannak. Különösen fontos az is, hogy a bíró által többször idézett Viacom ítélet is csak elsőfokú, tehát annak már minimális mértékű felülbírálása boríthatja Pauley bíró ítéletét. Ezért inkább osztom Terry Hart véleményét, miszerint ez gyanúsan döntetlenszagú eredmény, s határozottan félrevezetőnek tartom a TorrentFreak bejegyzését, mely az MP3tunes nagy győzelmeként ítéli meg a döntést, holott erről szó sincs.

 
Címkék: internet sideload usa szerzői jog dmca tárhely szolgáltatás bírósági ítélet mp3tunes

Youtube-ot vagy életet!

Hackertámadás a GEMA honlapján

A GEMA (németországi dalszerzők közös jogkezelője) honlapja vasárnap óta nem elérhető. A hackertámadásokról elhíresült, önmagát (rendkívül eredeti módon) „Anonymous”-nak nevező mozgalom néhány tagja ugyanis feltörte a GEMA honlapját, és lényegében eltörölte a honlap nyilvános részét, s így meggátolta a honlapon keresztül megvalósuló valamennyi szolgáltatást. A GEMA dühös, mert informatikusainak a mai napig nem sikerült újra életet lehelni az oldalba.
 
 
 
 
A támadásokat az elkövetők azzal magyarázták, hogy a YouTube a GEMA miatt nem jogosult Németország területén szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakat megjeleníteni az oldalán. Ennek oka, hogy a felek közti megállapodás a YouTube szolgáltatásának jogszerűsítésére hosszas tárgyalások után sem jött létre.
 
A videólinkek megnyitásakor így rendre az az üzenet jelenik meg, hogy "ez a videó Németországban sajnos nem elérhető" (újabban a YouTube azt is odaírja, hogy a „GEMA jóvoltából”…). Lényegében a YouTube szinte egyáltalán nem üzemel e nyugat-európai országban, ami egyrészt a videómegosztónak jelent óriási bevétel-kiesést, másrészt sajnos rengeteg fogyasztó esik el a megosztó (nekünk magyaroknak magától értetődő) zene-, klip-, és filmszolgáltatásától.
 
Az elégedetlenségtől a német userek érthetően egy ideje már zúgolódtak, valamint minden bizonnyal maga a YouTube sem jegyzi a kedvencei között a német jogkezelőt. Azonban az, hogy ténylegesen ki is áll a hackerek mögött, a mai napig nem derült ki.
 
A hackertámadások már júniusban elkezdődtek, de akkor csak apróbb fennakadást okoztak a hozzáférésben. Akkor Anonymous egy videóban kinyilatkoztatott a GEMA ellen, s az információ szabad áramlásának akadályozásával vádolta a szervezetet, valamint felszólította, hogy szabadítsa ki a videókat (meg vilit, a szerk.). Ami a bábut, mega zenei aláfestést illeti, úgy vélem, a Fűrész c. film ihlette a hackereket.
 
Mivel egy ilyen akciónak éppen a hírverés a célja, a GEMA nem akart nagy port kavarni körülötte, végső soron kárt nem okoztak. A minap azonban Anonymousék igen messze mentek, és a teljes honlapot sikerült lényegében letörölniük. A GEMA nyilatkozata szerint (amit weboldal híján a társaság blogján és facebook oldalán olvastam) érzékeny adatokhoz nem fértek hozzá, s csak a közönség számára egyébként is hozzáférhetővé tett adatokat és tartalmakat töltötték le. A honlap ma sem üzemel, bár a villanyszerelők annyit már elértek, hogy a negatív szmájlis YouTube-dizájnos üzenet („ez a honlap nem csak Németországban nem elérhető…”) helyett annyi jelenik meg, hogy nincs hozzáférésed a szerverhez.
 
Ahhoz, hogy véleményt alkossunk, a csúnya GEMA vajon „megérdemel-e” egy ilyen támadást, árnyalnám a problémát.
 
A YouTube indulása óta csak az utóbbi néhány évben igyekszik szerződéskötéssel „kifehéríteni” a szolgáltatását, ami azt jelenti, hogy (az ömlesztve feltöltött gagyi békénhagyása mellett) a piaci értékkel bíró és szerzői jogilag védett tartalmakat tekintve a felhasználással érintett ország közös jogkezelőjével, valamint a hangfelvétel előállítójával megállapodik, és a tartalmak után a jogosultak részére a reklámbevétel egy részét kifizeti.
 
Ez egy igen dicséretes törekvés, egyrészt, mert a reklámbevételből egyes többezres-milliós megtekintéskor egyébként egy fillér sem jutna el a tartalom jogosultjához (a dalszerzőhöz, a hangfelvétel-előállítóhoz, vagyis akié a klip, persze), másrészt mert ennek ez a jogszerű módja. E megállapodások részleteit a felek azonban nem árulják el, mert a YouTube kínosan – titoktartási nyilatkozatok sorával bebiztosítva – ügyel arra, hogy véletlenül se tudja meg az egyik ország jogosultja, hogy mennyit kap a másik. Ez az alkudozás természetes velejárója, és a YouTube stratégiájának része, nincs is ezzel gond! Viszont információ híján lehetetlen megítélni, hogy valójában hogy is haladnak a tárgyalások, vagy akár kijelenteni, hogy mi bezzeg tudjuk, miért nem ütötték nyélbe az üzletet.
 
A GEMA álláspontja szerint a YouTube nem volt hajlandó tovább tárgyalni, ezért kellett bírósághoz fordulniuk (2010 vége óta peres eljárás van folyamatban). A YouTube meg a GEMA "mohóságát" sugallja. De az is lehet, hogy a YouTube egyszerűen elfogadhatatlanul alacsony árat kínált, amit nem elfogadni még talán jobb megoldás, mint bagóért jogosítani a teljes (hatalmas és sokat érő) német zenei repertoárt. (Visszautalnék arra a korábbi bejegyzésre, ahol a francia jogkezelő és a YouTube közti megállapodás feletti eufórikus öröm – illetve ezt hirdető sajtóközlemény – kapcsán felmerült kétségeimet fogalmaztam meg).
 
Szóval, bár szomorú, s átérzem német barátaim dühét, hogy az oly sok vidám percet hozó videómegosztó nem működhet jogszerűen e nagy nyugati országban, de meglehetősen naiv dolognak tartom a YouTube mögött álló GigaGoogle-t "félteni" – egy szabadságharcos hackercsapat hátszelére meg aztán pláne semmi szüksége. Üdvözlendő, ha a tárgyaló felek meg tudnak állapodni, hiszen ez mindenki (user és jogosult) érdeke, mindazonáltal nem lehet a „megállapodás minden áron” a helyes opció. Egyértelmű, hogy a befuccsolt megállapodás kapcsán a fogyasztókat és a közvéleményt a guglijutub könnyebben állítja a maga oldalára, mint az eleve népszerűségi mínuszból induló GEMA, azonban, kétoldalú szerződésről lévén szó, látatlanban semmiképp se söpörnék minden felelősséget a GEMA csizmájába.
 
Ha tehát Anonymous csupán a „csúnya GEMA, büntessük meg!” – levezetést követi, akkor cselekménye puszta zsarolássá zsugorodik – bár ettől még ugyanolyan ijesztő és gyomorforgató marad.
 
Az Anonymous-mozgalom idén márciusban azonos indíttatásból (bosszantani jó) leállította az amerikai BMI honlapját is néhány napra, illetve hasonló támadásokat intézett a MasterCard, Visa, PayPal, a Szcientológia Egyház vagy éppen az iráni kormány honlapja ellen is.
 
Címkék: internet youtube németország hacker videomegosztó közös jogkezelés

Why music matters to everyone?

Úgy tűnik, ez a hét a piaci szereplők kezdeményezéseiről szól. Nagy-Britanniában a "Why music matters" kampány keretében számos ismert zenész, kiválóbbnál kiválóbb zenékkel szól amellett, hogy a zenekultúra fenntarthatóságát az garantálja, ha a közönségsiker egyben anyagi elismerést is jelent a zenészeknek. A programot egyszerre támogatják nagy tartalomszolgáltatók (többek között az iTunes, a Spotify és a Napster) és közvetítők (például a Vodafone és az Orange).

A klippekhez eredeti zenéket használtak, rajtuk keresztül elmesélik, hogy a konkrét zenész mire használta az ismertségét, miért küzdött, a zenélésen kívül milyen egyéb, fontos tevékenységei voltak (például szabadságjogokért küzdöttek, alapítványokat hoztak létre az elesetteknek), mire használták a jogdíjat, és azt is, hogy a rajongók életében miért meghatározó jelentőségű a zene. Mert a zene mindenkinek számít.

Személyes közlés következik. Az én kedvenceim: Nina Simone, Janice Joplin, Bernard Buttler, és a Beatles videója.

 

 

Az amerikai válaszokról

Anikonaso előző posztja szerint az USA is a fokozatos válasz (graduated respons) néven elhíresült, Franciaországban, Koreában, Új-Zélandon már bevezetett rendszer irányába lépett. Nézzük most a megállapodás részleteit.

A június elején aláírt megállapodást (Memorandum of Understanding) a jogosultak oldaláról a hangfelvétel kiadókat képviselő RIAA és a filmipart képviselő MPAA, illetve tagjaik írták alá. A másik oldalon az internetszolgáltatók (ISP) tucatja áll, közöttük olyan óriások, mint például a Verizon vagy a Comcast.

A megállapodás első tényleges eredménye a Center for Copyright Information (CCI) elnevezésű szervezet felállítása volt, amely elsődlegesen oktatási, módszertani, statisztikai feladatokkal foglalkozik, illetve koordinálja az együttműködést. A CCI-t egy hattagú Executive Committee vezeti, amelybe három-három tagot delegál a két oldal, és amely megválasztja a szervezet ügyvezető igazgatóját. A szervezet költségvetését a két oldal egyenlő arányban fedezi.

A jogérvényesítés alapjául a jogosultak által kidolgozott, de a CCI által megbízott független műszaki szakértő által hitelesnek, megbízhatónak minősített módszertanok szolgálnak. A jogosultak vállalják, hogy a megállapodás alapján csak olyan ügyben járnak el, (i) amely során a felülvizsgált módszertan alapján, és nem más forrásból származó információk alapján vélelmezik a jogsértést, (ii) az észleléstől számított 24 óra nem telt még el és amely (iii) tevékenység túlnyomó részben szerzői jogilag védett tartalmat érint. Ha a feltételek teljesülnek, a jogosultak értesítést küldenek az érintett ISP-nek, amelyben (i) megjelölik az érintett művet és annak jogosultját, (ii) az eljárás jogalapját, (iii) a jogosultak nyilatkozatát arról, hogy a felhasználáshoz nem adtak ki engedélyt, (iv) nyilatkozatot arról, hogy az adat megbízható, illetve (v) átadják a vélelmezett jogsértő azonosításához szükséges technikai adatokat.

A megállapodás alapján az ISP-k vállalták, hogy az előfizetővel kötött szerződést kiegészítik azzal, hogy (i) a szerzői jogok megsértése az előfizetői szerződés megsértését jelentik, (ii) ha pedig ismétlődően figyelmeztetést kapnak egy adott előfizetőre vonatkozóan, úgy az ISP intézkedhet (például időszakosan szűkítheti a rendelkezésre álló sávszélességet).

A másik oldalon a megállapodás alapján az ISP-k saját figyelmeztetési rendszert (Copyright Alert programot) kötelesek kidolgozni és üzemeltetni. A figyelmeztetéseket akkor kell kiküldeni, ha adott előfizetőre vonatkozó jelzés érkezik a jogosultak valamelyikétől. A programok egységesek abban a tekintetben, hogy legalább négy fázisra kell azokat osztani, amely során legalább hat levelet kell az állítólagos jogsértésen ért előfizetőnek küldeni. Az első fázis az előfizető felvilágosításáról szól, amelyben kellő mélységű információt kell adni a jogsértés jellegéről, az elérhető legális alternatívákról, illetve a lehetséges jogi és műszaki veszélyekről. Ebben az első fázisban legalább két levelet kell küldeni az előfizetőnek. A második fázis a nyomatékos figyelmeztetés fázisa, a harmadik az eljárás megindításáról szól, míg a negyedik az eljárást követő szakasz. A megállapodás szerint az ISP-k bármilyen módon kiküldhetik a figyelmeztetéseket (például e-mailen vagy hagyományos levélben), ha megítélésük szerint az adott módszer biztosítja a figyelmeztetés célba érését. Két figyelmeztetés megküldése között hét napnak minden esetben el kell telnie.

Nagyon fontos, hogy az állítólagos jogsértésen ért előfizető bármelyik fázisban kérheti a figyelmeztetés felülvizsgálatát, amelyet az ISP-k elektronikus űrlap rendelkezésre bocsátásával kötelesek elősegíteni. Az előfizető adatai továbbá csak akkor lesznek a jogosultak számára megismerhetőek, ha maga az előfizető azt kívánja. A felülvizsgálat során az előfizető hivatkozhat (i) az ISP ténybeli tévedésére, arra, (ii) hogy az előfizetést jogszerűtlenül használta valaki más, arra, (iii) hogy a felhasználáshoz a szükséges engedélyek megvoltak, arra, (iv) hogy a mű hasznosítása a fair use alapján szabad, arra, (v) hogy a hivatkozott adatállomány elsősorban nem engedélyköteles tartalmat hordoz vagy arra, (vi) hogy a művet 1923 előtt hozták nyilvánosságra. Minden felülvizsgálatot független szakértők végeznek el.

Az ISP-k a megállapodás alapján nem kötelesek korlátlan erőforrást biztosítani a Copyright Alert programhoz: ha a figyelmeztetések száma meghaladja lehetőségeiket, vagy az kereskedelmi érdekeiket sérti, bármikor dönthetnek a befogadott igények csökkentéséről, vagy a program felfüggesztéséről. A felek felmondhatják továbbá a megállapodást, ha megítélésük szerint az technikai, kereskedelmi, működési vagy más szempontból már nem hasznos számukra, vagy ha a megállapodás bármely alanyát jogi eljárásnak vetik alá a megállapodásban való részvétel miatt.

 
Címkék: internet usa szerzői jog három csapás jogérvényesítés

Az USA is a fokozatos válasz híve lett

Bár Frank La Rue, az ENSZ különleges jelentéstevője szerint az internet-hozzáférés lekapcsolása istenkísértés (vagy legalábbis minden körülmények között aránytalanul sérti a véleményszabadságot), úgy tűnik, a fokozatos válasz (álnéven három csapás-eljárás) egyre nagyobb teret hódít világszerte. Nem állítható, hogy az ellenvélemények ne állítanák komoly kihívás elé a szabályozókat (legyenek azok akár államok, akár maguk a piaci szereplők), de úgy tűnik, a lekapcsolást ki is lehet váltani enyhébb szankciókkal (ld. különösen az új-zélandi kísérletet, ahol egyelőre ezt a lépést be sem vezették).

Mindez amiatt érdekes, mert az USA-ban a piaci szereplők (zenei és filmipari társaságok és internet-szolgáltatók) írtak alá nemrég egy együttműködési megállapodást arról, hogy egy többlépcsős rendszer vezetnek be, amely figyelmeztetéssel kezdődik és végül a sávszélesség korlátozását lehet elérni, de fájlcseréért senkinek nem kapcsolják le az internet-hozzáférését. Az aláírók létrehoztak egy szerzői jogi központot is, amely felvilágosítással, oktatással, a jó gyakorlatok terjesztésével foglalkozik, és bemutatja a jogszerű zene- és filmfogyasztás lehetőségeit is. 

A Kluwer Copyright Blog bloggerének is eszébe jutott, ami nekünk is a hír olvastán (nem véletlen, hiszen a témával korábban is foglalkoztunk már), hogy amikor az Európai Bizottság a 2004/48/EK irányelv internetes jogsértések megoldását célul kitűző felülvizsgálatát végzi és azt deklarálja, hogy a szolgáltatók aktívabb együttműködését tartaná szükségesnek, akkor ebbe az irányba is orientálhatná a piaci szereplőket. (Úgy tűnik, vannak is ilyen kísérletek, bár mintha az európai tárgyalások kissé lassabban haladnának...)

 

Ami majdnem az, az nem az... iPad vs. Galaxy Tab 10.1. – a téma, amiről mindenkinek véleménye van

Szinte naponta jelennek meg különféle cikkek az üggyel kapcsolatosan, csak kapkodom a fejem. Itt-ott felbukkanó féligazságok között lavírozva próbálom kideríteni, hogy mi is történt valójában, mert engem – szakmai ártalom lehet - tényleg érdekel.

Az ideiglenes intézkedés iránti kérelem szerencsére eredeti példánya fellelhető az interneten. Próbáljuk tehát ez alapján kibogozni, mi is igaz a híresztelésekből amelyek kb. ezen mondattá sűríthetőek össze: “A német bíróság európaszerte eltiltotta a Samsungot a Galaxy Tabok forgalmazásától.”

 

1.                  Az ideiglenes intézkedés nem ítélet

Először is: nem született semmilyen jogerős határozat ez ügyben. Az Apple egy ideiglenes intézkedés iránti kérelmet terjesztett be a Düsseldorfi Tartományi Bírósághoz (később az is kiderül, hogy miért ide), a bíróság e körben hozott egy döntést, amelyet a Samsung már meg is támadott, ezért – ahogy azt a bíróság maga is sajtóközleményben közzé tette – 2011. augusztus 25-én lesz szóbeli meghallgatás.

Az ideiglenes intézkedésekről annyit érdemes tudni, hogy ezek “gyorsan cselekedjünk, mert különben nagy baj lesz” alapon működnek.

A fentebb hivatkozott kérelem ennek tökéletes mintája. A fedőlapján ez szerepel: “SÜRGŐS! Kérem azonnal előterjeszteni”, az eljáró ügyvédi iroda olyan alapos volt, hogy az ügy felgyorsítása érdekében az iratokat faxon is megküldték.

A bíróság tehát e kérdéskörben indokolás nélkül, - kizárólag a rendelkezésére bocsátott iratok alapján - döntött.

TOVÁBB  »
 
Címkék: apple samsung európai bíróság galaxy tab formatervezési mintaoltalom

"Szokott-e Ön az interneten…”

Felmérések internetes fogyasztói szokásokról

A mai bejegyzésemben röviden összevetem a HENT (Hamisítás Elleni Nemzeti Testület) megbízásából készített két hasonló témájú felmérés eredményeit.
A minap jelent meg az a tanulmány, ami a fogyasztóknak a hamisított, jogszerűtlenül előállított termékekhez fűződő fogyasztói szokásait vizsgálta (a továbbiakban ezt hívom "augusztusi felmérésnek"). Ehhez képest a nemrégiben (2011. április) a középiskolások körében végzett (szintén HENT-) kutatás nemcsak a válaszadói kört, hanem témáját tekintve is szűkebb kört (internetezési szokásokat és ehhez kapcsolódóan a tartalmak beszerzési módjait) vizsgált. (Ezt alább „áprilisi felmérés” -ként hivatkozom.) A felmérések eredményei néhol eltérnek egymástól - ezek lehetséges okaira is kitérnék.
 
Reprezentativitás
Az augusztusi felmérés kisebb mintával dolgozott (1000 megkérdezett), de a válaszadók körét úgy állították össze, hogy az reprezentálja a teljes magyar lakosságot. Ennek következtében azonban az internetes szokásokra vonatkozó rész megbízhatósága jelentősen csökkent, hiszen csak 59 százalék nyilatkozott úgy, hogy szokott internetezni. Míg tehát az áprilisi felmérés során nagyjából 16.000, aktívan internetező fiatalt kérdeztek, ugyanabban a kérdéskörben az augusztusi tanulmány mindössze 590 megkérdezett válaszaiból dolgozott. Ezen túl a két tanulmány között egyfajta generációs szakadék is megfigyelhető, hiszen az augusztusi kutatás 590 internetezőjének is csak max. 1/3-a lehetett fiatal, így ebben a korosztályban az áprilisi felmérés 16ezres elemszámával 200-as áll szemben…

„Vásárolna Ön űrrepülőt?”
Fogyasztói szokásokat elemezni úgy, hogy egy létező szolgáltatást egy hipotetikussal hasonlítunk össze úgy, hogy lényegében elvárjuk a megkérdezettől, hogy elképzelje, igénybe venne-e egy jövőbeli szolgáltatást, ha az létezne a piacon, nem szerencsés. Ezért a mindkét felmérésben szereplő kérdés („Hajlandó lenne fizetni azért, hogy legális forrásból internetről tölthessen le tartalmakat?) annak feltérképezésére nyilvánvalóan alkalmatlan, ténylegesen hogyan reagálnának a fogyasztók, ha a tartalmak jelenleg ismeretlen modellben is elérhetőek lennének.
Mégis, ennél a kérdésnél az egyik válasz opció tanulságos: Az áprilisi felmérésnél a fiatalabbak nagyobb százalékban (69%) válaszolták, hogy addig semmit nem hajlandók fizetni, amíg ingyenesen is hozzáférhetnek a tartalmakhoz, mint az augusztusi, teljes lakosságra vetített válaszokban, ahol ez 40%.
 
Jogszerű vagy sem?
A két tanulmányt érdemes azon – meglehetősen ellentmondásos - válaszok mentén összevetni, amelyek az internet, mint fő tartalom-beszerzési forrás tisztaságára kérdeznek rá. Az augusztusi kutatásból kiderül, hogy az internetezők nagy része úgy gondolja, az internetről történő bármilyen letöltés illegális (40%), egy kis csoport szerint ez éppen, hogy mindig törvényes (8%).
A válaszok nagy szóródást mutatnak – nem csoda, hiszen erre a kérdésre nem is lehet „jó választ” adni. Ahhoz ugyanis cizellálni kellene, milyen tartalomról van szó, ki a letöltő, milyen célra készít másolatot…
 
Így aztán - az érthető módon hiányzó jogi ismeretek miatt - egyes magáncélú másolásba tartozó eseteket is jogszerűtlennek tartanak, máshol pedig épp ellentétesen mérik fel a helyzetet
(pl. A barát által megvett film lemásolását többen tartják jogszerűtlennek, mint a játékszoftver lemásolását, pedig a valóságban ez épp fordítva van).

Az áprilisi felmérés szerint viszont a megkérdezett középiskolások nagyjából a fele ügyel arra, hogy jogszerű forrásból töltsön le, és a válaszadók 58 %-a szerint nem is okoz gondot ennek megállapítása. Pedig a jogsértő forrás kérdése körül a jogászok is izzó vitákat folytatnak, másrészt maga a „jogsértő forrás” sem definiálható pontosan. Ezek általában ingyenes + nem jogosított tartalmak, de pl. a Youtube-szerű szolgáltatások megítélése nem egyszerű, és a fogyasztótól egyébként sem várható el, hogy egy honlapra pillantva átlássa annak működését, vagyis hogy vajon minden engedély birtokában működik-e.
Mindenesetre a tendencia azt mutatja, hogy a felhasználók inkább tekintenek az internetre úgy, mint egy nagy szürke zavaros terepre, amit bár rendszeresen használnak tartalmak beszerzésére, ennek törvényességét inkább kétségbe vonják.

Hány fájlcserélő is van akkor?
A frissebb tanulmány szerint az internethasználók 14-16 % tölt le filmeket-zenéket, ezen belül a fiatalok körében magasabb az arány (25-31 %). Az áprilisi felmérésben azonban drasztikusan eltérő eredmény jött ki: eszerint a zenét a fiatalok 55 %-a, a filmeket 83 %-a torrentről szerzi be, és 82 %-uk még sosem fizetett legális szolgáltatásban.
Ha az augusztusi felmérés alacsony (14-16%) fájlcserélős adatait más hasonló felmérések adataival összevetjük, megint csak azt látjuk, hogy sajnos megbízhatatlan számokat kaptunk. Az IFPI Digital Report szerint az EU 5 legerősebb piacán is 23% a rendszeresen fájlcserélők aránya az internethasználókon belül, ami Spanyolországban felmegy 45%-ra. Vajon igaz lenne, hogy nálunk kétszer-háromszor kevesebben vannak?
A válaszok megbízhatatlanságának két oka van. Egyrészt, míg az áprilisi felmérés önkitöltős volt, az augusztusiban hús-vér kérdezőbiztosnak kellett válaszolni. Másrészt az augusztusi kutatás túl direkt módon kérdezett rá az „illegális letöltésre” – a fiatalok körében készített áprilisi felmérés finomabban, minősítés nélkül tette fel ugyanazokat a kérdéseket (letöltésről, ingyenes oldalakról, fájlmegosztásról beszél).
(Más példával élve: „Ön rendszeres szabálysértő gyorshajtó?” kérdésre  meglepő, ha bárki igennel felel. Ehelyett célravezetőbb azt kérdezni: „Előfordul-e Önnel, hogy gyorsabban hajt a megengedettnél?”, amire nagyobb valószínűséggel felelnek nyíltan az emberek.)
Ahhoz, hogy a piaci szereplők pontosabb képet kapjanak, mit is szeretnének a fogyasztók, véleményem szerint az árazás mellett egyéb elvárásokra, szempontokra is rá kellene kérdezni (kényelem, vírusmentesség, gyorsaság, nagyobb választék, töredékek kizárása stb.).
Egy korábbi bejegyzés részletesen körüljárja a témát.
A felmérésből kiderül, hogy a néha vakmerő, néha ok nélkül félénk internethasználók válaszaiból egyfajta „zavar” olvasható ki, aminek feloldásához érdemes lenne a jogi ismereteiket oktatással, tájékoztatással bővíteni.
 
Fodor Klaudia és Tóth Péter Benjamin

 

 

Ügyes! Ez majdnem bejött!

Képzeljünk el egy internetes szolgáltatót, aki úgy dönt, hogy alkotó energiáját a jogszabályok kreatív értelmezésére fordítja, és ezzel megspórolja magának a jogdíjfizetést. Vállalkozónk tapasztalja, hogy hatalmas igény mutatkozik filmek azonnali online elérésére. Vállalkozónk azonban óvatos, mivel az elmúlt években másról sem olvasott, csak arról, hogy filmeket megosztani márpedig nem szabad engedély nélkül.

Mit lehet itt tenni? Mit lehet itt tenni? És akkor vállalkozónk a homlokára csap. Megvan! Mondjuk azt, hogy mi a filmeket nem közvetítjük ám a nyilvánossághoz, csak kölcsönbe adjuk azokat! De nem akármilyen kölcsönzőnk van nekünk. A filmekért ki sem kell mozdulni otthonról és a futárt sem kell várni a lemezekkel. A kiválasztott filmek azonnal rendelkezésre állnak a számítógép képernyőjén, de ez csak annyit jelent, hogy alkalmaztuk a digitális technika új megoldásait, ezt pedig igazán nem kifogásolhatja senki sem. Igaz?
 
Az ötlet immár adott, most már csak azt kell látványosan demonstrálni, hogy a filmet tényleg csak kölcsönadjuk, nem pedig nyilvánossághoz közvetítjük. És akkor a vállalkozó ismét a homlokára csap. Vegyünk jó sok (akár több száz) DVD lejátszót, és mindegyiket kössük rá egy a filmek feldolgozására képes stream szerverre. Van ebben jogsértés? Ugye, hogy nincs. Most menjünk el a boltba, és vásároljunk jó sok otthoni lejátszásra szánt filmet. Van ebben jogsértés? Ugye, hogy nincs. Ha pedig előkerül egy jogosult, érveljünk a következőképp: a teljes tevékenységünk nem más, mint filmkölcsönzés. Ha az ügyfél megrendel egy filmet, egy számára kijelölt lejátszóban elkezdődik a film lejátszása. Nyilvánosságról szó sincs, hiszen minden egyes filmet csak egy ügyfél nézhet meg, egyidejűleg egy film pedig nem kerülhet többszörösen lejátszásra. Ebből következően a lejátszások nem csak térben, hanem időben is különböznek egymástól. Egy lejátszó – egy ügyfél. Fontos hangsúlyoznunk azt is, hogy lejátszásra kizárólag akkor kerülhet sor, ha azt az ügyfelünk kezdeményezi, vagyis, ha megnyomja a szükséges gombot a felületen. Mi magunk ezt a folyamatot nem is tudjuk befolyásolni, így arra sincsen lehetőségünk, hogy a lejátszást időben elcsúsztassuk. Sőt, a lejátszás lehetőségét el is vesszük, ha a film megnézéséhez szükséges időablak letelt, függetlenül attól, hogy egyébként a film ténylegesen lejátszásra került-e vagy sem. Feltétlenül érveljünk azzal, hogy szolgáltatásunk nem lehet video-on-demand, mivel az általunk kínált minőség sajnos a real-time kódolás miatt nem tökéletes (miközben a piaci elvárása ez lenne), és a kínálat is folyamatosan változik (szemben a video-on-demand szolgáltatások állandó elérésével), hiszen ha minden lejátszó foglalt, nos, akkor sajnos az ügyfélnek pont úgy várnia kell, mint a kölcsönzőben. Sőt! Nem is az egész lemezt adtuk oda, a lemezen található extrákat meg sem mutatjuk az ügyélnek. Na? Meggyőző?
 
A Zediva.com oldal mai nyitóképe, kattintásra az egész oldal látható
 
A Zediva ügyben eljáró kaliforniai bíróságot ezek az érvek nem győzték meg. John F. Walter bíró megállapította, hogy a Zediva.com oldalt üzemeltető alperes a felperesi előállítók filmjeit engedély nélkül közvetítette a nyilvánossághoz, amivel kárt okozott a felperesnek. Tegyük hozzá, hogy az előzetes döntés alig három hónap alatt született meg.
 
Címkék: internet usa szerzői jog bírósági ítélet jogérvényesítés
süti beállítások módosítása